tisdag 3 september 2013

DET ÄR 46 ÅR SEDAN

 Idag är det precis 46 år sedan Sverige gick över till högertrafik.
Tänk vad tiden går!
Lite snurrigt och ovant var det den första dagen.
 Men vi lärde oss snabbt att hålla till höger.
Min mammas diplom.
(Jag har ändrat namnet på kära mor.)
"Håll dig till höger, Svensson!" - Telstars
(Text & musik: Peter Himmelstrand)
---
Må gott i höstvärmen!

6 kommentarer:

  1. Jag har ett minne av att folket röstade emot högertrafik så för en gångs skull var våra politiska företrädare klokare än vi. Omröstningen var många år tidigare.

    SvaraRadera
  2. jag såg förut ett tv-program om just detta, det var kul! Jag har funderat lite på varför de inte gjorde så att det blev högertrafik kl. 12.00 på natten istället, känns som om det hade varit smidigare än att alla ska stanna och svänga över till andra körbanan :)Fast idag hade det aldrig gått med den trafik som är nu!

    SvaraRadera
  3. Gunnel: Jodå, Sverige röstade om - och mot - högertrafik den 16 oktober 1955. Valdeltagandet var inte mer än 53,2% och resultatet blev:
    Nej 82,9% -- Ja 15,5% -- Blankt 1,6%.
    Alltså ett rungande nej från folket som den gången hade fel.

    Helena: Kanske ville man att sidbytet skulle ske i dagsljus. (Min amatörgissning.) Det var tur att trafiken var glesare för 46 år sedan. Jag minns att det var lite pirrigt första gången jag skulle köra på högersidan. Men det gick mycket bättre än väntat.

    SvaraRadera
  4. Ni som här ovan påstår att folk röstade fel om övergång till högertrafik 1955, vad grundar ni detta på? Vi som är insatta i beteendevetenskap samt trafiksäkerhetsarbete vet ju att vänstertrafik är säkrare eftersom de flesta människor i paniksituationer tenderar ”skygga vänster”. I trafiken innebär detta företrädesvis dikeskörning i stället för frontalkrock, det förra oftast att föredra. Därför har vi exempelvis i UK procentuellt färre frontalkrockar och vi slipper irriterande mittstängsel på tvåfiliga vägar som ni måste lägga dryga skattepengar på för att uppnå er politiskt korrekta Nollvision som ändå aldrig kommer att bli verklighet. Visserligen var det inte så lyckat att de flesta svenskar körde vänsterstyrda bilar. Undrar om era politiker vågat köra över er om ni haft övervägande högerstyrda bilar. En kvalificerad gissning är att visst skulle de ha gjort det – de visste ju bäst och populasen tycks ha svalt den niten, också…

    SvaraRadera
  5. I A Nikoladze-Khan: Om du är beteendevetare och trafiksäkerhetskunnig så borde du veta följande: Länder med vänstertrafik i Europa är öar - England, Irland, Cypern och Malta. De har alltså inga gränser till högertrafikländer. Sverige var omringat av länder med högertrafik. SÅ VID VARJE GRÄNSPASSERING, BÅDE VID IN- OCH UTFART, VAR SVENSKARNA TVUNGNA ATT PLÖTSLIGT "TÄNKA OM" OCH ÄNDRA BETEENDE. Inte vidare bra och trafiksäkert. Säkerhetsmässigt så är det definitivt bättre att köra på samma sida som grannländerna. Kanada och Gibraltar införde högertrafik för att anpassa sig till grannarna USA respektive Spanien.

    Även Australien, Nya Zeeland och Japan har vänstertrafik, men de är ju också öar. Sedan finns det ytterligare några länder i Asien med vänstertrafik, likaså i södra och östra Afrika. Men de flesta länder i världen har trots allt högertrafik. Till sist kan man bara konstatera att det vore bra om vi ALLA körde på samma sida, vare sig det nu var till höger eller till vänster.

    Detta faktum sväljer populasen!

    SvaraRadera
  6. Hej igen! Tack för att du inte började yra om den brittiska imperialismens skadliga inverkan på trafiken, Annica, vilket annars brukar vara populärt när ifrågavarande fråga kommer upp. Att Europas vänstertrafikländer är öar torde stå klart för de flesta med grundläggande geografiska kunskaper, vilket inte utesluter gränspassering till stater med högertrafik, exempelvis UK–Frankrike. Båtfärden kan jämföras med den som svenskar fick företa då de fram till 1967 medförde bilen till Danmark eller Tyskland. Andelen tillbud som enbart kunde tillskrivas skillnaden i trafiksystem var försvinnande liten, kanske beroende på att vi i Nordeuropa hade en förhållandevis civiliserad trafikkultur. Att flertalet människor i beteendevetenskapligt avseende skulle må bäst av att idka vänstertrafik blir inte mindre sant bara för att majoriteten av världens länder har högertrafik, ett påfund oftast infört som politiskt “statement” – Frankrikes revolutionärer 1789, deras kompisar i USA, demokratiska föredömen som Napoléon, Benito, Adolf m fl som bar en stor del av ansvaret/skulden för att högertrafiken blev så pass dominerande som den är. Lyckligtvis kommer fler stater knappast att övergå till högertrafik eftersom organisationen samt inte minst kostnaderna blir för betungande i förhållande till nyttan. Lokala avvikelser behövs för övrigt i dessa tider av €U-likriktning, globalisering och tröttsam politisk korrekthet…

    SvaraRadera