söndag 15 december 2013

TREDJE LJUSET TÄNT

Tredje advent - tredje ljuset tänt...
... i en mässingsljusstake som jag köpt på loppis. 
Jag tänker alltid på den som "Himlastegen".
Ljusstaken är lite ovanlig - och det gillar jag.
-----
Den här adventsdikten tror jag inte att jag hört förr:

När första ljuset brinner står julens dörr på glänt
Och jubelpsalmer klinga i helig tid advent

När andra ljuset glimmar vi höra löftets ord
Om konungen som kommer med frälsning till vår jord

När tredje ljuset tändes i kulen vintertid
Vi höra himlens klockor som ringa fröjd och frid

Vi ser i fjärde ljuset en stjärna underbar
Som ger på tidens gåtor ett evighetens svar 
(Helga Borhammar)
 -----
Och en annan version:

När första ljuset brinner står julens dörr på glänt
och alla barnen glädjas att fira få advent

När andra ljuset brinner är snart Lucia här
hon bjuder oss på kaffe och bud om julen bär

När tredje ljuset brinner vi juleklappar syr
och mamma bakar kakor och har ett fasligt styr

När fjärde ljuset brinner vi hämtar julegran
och alla barnen räknar dan före dan före dopparedan

När alla ljusen brinner då blir det jättekul
med klapparna och tomtarna som önskar oss GOD JUL!
-----
Ha en fin tredje adventssöndag.

5 kommentarer:

  1. Tackdetsamma. Vi har ingen snö här nere än, grått och trist är det.
    Varma hälsningar Brittmari

    SvaraRadera
  2. Jag har sett att någon skrivit samma vers på facebook i samband med första advent. Jag har aldrig hört den tidigare.

    SvaraRadera
  3. Randiga Tråden: Här är det snöfall och ösregn, 20 grader kallt och 8 grader varmt, om vartannat. Det är ingen ordning på vädret! --- Brittmari, jag önskar dig en fin vecka. Och... kom ihåg att jul-stressa LAGOM!

    Gunnel: Den dikten har vi tydligen missat båda två. Men av vad jag sett på nätet så verkar den både känd och spridd.

    SvaraRadera
  4. God jul från mig redan nu.........reser iväg och får svårt att kommentera............

    SvaraRadera
  5. Mufflo: Tack! Önskar dig och de dina en riktigt fin och skön jul. Den närmar sig ju med stormsteg. Må så gott!

    SvaraRadera