fredag 5 juni 2015

KONTROLLERA ANSLUTNINGEN

Denna skylt köpte jag för många år sedan. Den är rolig men också tankeväckande.
Alla säger vi saker som tydligt visar att hjärnan inte är ansluten. Vi pladdrar på och hoppas att det vi säger är klokt och genomtänkt men egentligen är det rena katastrofen.

Vissa människor pratar mer än andra, t.ex. politiker, höga tjänstemän, kändisar, mediefolk. Det myckna pratet kan alltså ha med jobbet att göra eller bara för att man gillar att uttrycka sina åsikter. De pratgladas babbel hamnar (nästan) alltid i media.

Tack och lov stannar de flesta människors pladder oftast inom en mycket snäv krets.
Vi vanliga behöver inte läsa vårt orala trams på löpsedlar och/eller höra det om och om igen
i TV-nyheterna.

(Klicka på bilderna för tydligare text.)
 Bild: JEANDER
http://www.jeander.com/
(Där finns mycket roligt.)
Åsa Romson är en av dem som verkligen borde komma överens med sin hjärna så den är inkopplad innan ägarinnan öppnar munnen. Gång på gång hemfaller hon åt pladder utan substans. Mundiarré.
Hon irrar vilse bland orden.
Hennes talorgan tappar ofta kontakten med styrelserummet på översta våningen.
Någon gång har även Fredrik Reinfeldt missat att kolla anslutningen mellan hjärna och mun.
Bild: JEANDER
Även vår kung har haft anslutningsproblem emellanåt.
Ett exempel till, en svensk Hollywoodfru. (Också en Åsa.)
Där verkar kontakten vara helt bruten mellan ank-läpparna och hjärnkontoret.

Nu är det säkert någon som tycker att jag är elak gammal tant och det tar jag så gärna.
I alla fall i detta fall.

Abraham Lincoln lär ha sagt:
Bättre att vara tyst och bli betraktad som dum än att öppna munnen och bevisa det.

Jag, den snaquesaliga, är så glad och tacksam för att alla dumheter jag kläckt ur mig under årens lopp inte är särskilt kända. (Åtminstone inte förrän de hamnade här på bloggen.)
Jag hoppas bara att de snabbt faller i glömska.
Ha en bra fredag.

Uppdatering:
Jag glömde att skriva in länken till Lottens blogg (Den Skrattande Språkpolisen) som den 24 maj hade ett intressant och "talande" inlägg om politik-pladder. Läs det och roas.

4 kommentarer:

  1. Mundiarré var ett bra ord!
    Svenska politiker och tyckare verkar ha fått ett allt större glapp under årens lopp mellan hjärnan och munnen. Det är likadant här i USA.
    Jag sällar mig glatt till klubben elaka tanter. ;) Så mycket onödigt och dumt som sägs av många i tid och otid och som vi kunde klara oss utan.
    Tack för ordet! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ordbajseri eller ordinflation skulle också passa. ;) Jag fattar inte att pratkvarnarna bara mal på, de borde märka att de går på tomgång. De pratar oavbrutet men får ingenting sagt. Och ibland hoppar det riktiga grodor över deras läppar. Det är en fröjd att lyssna på sakliga och kortfattade talare.
      Varmt välkommen till ETK (Elaka Tanters Klubb)! Jag har en känsla av att vi blir ett muntert gäng. :D
      Ha en skön helg! Kram!

      Radera
  2. Det finns tillfällen i livet när man önskar att hjärnan varit påkopplad innan man talat.. Tack och lov är man ingen politiker eller annan känd person så grodorna går rätt omärkta förbi.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eftersom man inte kan kräva att hjärnan och munnen alltid samarbetar så är det en lycka att man är vanlig och anonym. Men en del verkar inte alls bry sig.

      Radera