måndag 30 november 2015

BOKHANDLAT

Nu har jag böcker att läsa och bläddra i för lång tid framöver.
(Klickbara bilder.)
Först den värmländske konstnären Lars Lerins senaste bok, AXELS TID.
Nog för att mina väggar är fulla med tavlor (av blandad kvalitet) men det kommer alltid att finnas plats för en Lerin-akvarell. Alltid.
På 1980-talet hade han ett par utställningar här i stan och på en av dem fanns en akvarell som jag aldrig kommer att glömma. Tyvärr tyckte jag inte att jag hade råd att köpa den då. Men så här i efterhand inser jag att jag borde ha köpt den i alla fall.
För den tavlan hade jag kunnat leva på kranvatten och billigt bröd varje dag i några månader.
Den dieten hade säkert badrumsvågen glatt gjort vågen för.
Och köpet hade inte fått mig att hamna i TV3:s "Lyxfällan".
Tavlans värde hade ju bara ökat med åren.

Tänka sig, att någonstans går det omkring en lycklig människa
som har just den där underbara akvarellen på väggen.
Ni hörde väl min djupa suck?

Jag sjunger som Nanne Grönvall:
Efter fantastiske Lerin blir det moln, himlar och andra väderfenomen för hela slanten.
MOLN
Mira med fina bloggen Miras Mirakel har också skrivit om boken.
 VÄDER OCH VIND TILL SJÖSS
SVENSKA HIMLAR och SJÖRAPPORTEN
Åh, vilka bilder dessa böcker bjuder på! Och dessutom massor av intressanta fakta.
Jag blir alldeles lycklig!
God kväll!

8 kommentarer:

  1. Vi har nog alla saker som vi ångrat att vi inte gjort. Det känns ibland lika illa som när man ångrat saker man gjort men inte borde. Du har verkligen fyndat böcker, ser jag. Var har man sån tur? Ha en trevlig vecka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Egentligen är det ju bortkastad energi att ångra något överhuvudtaget men likväl gör man det ibland. Jag ångrar oftast sådant jag i-n-t-e gjort. Det betyder förstås att jag är alldeles för försiktig av mig, vågar alldeles för lite och missar alldeles för många chanser. ;)
      Böckerna har jag näthandlat från Bokus. (Köpte även Mark Levengoods senaste, "Solblekt av livet".)
      Önskar dig en mysig decembervecka!

      Radera
  2. Ja men det var väl en god skörd. Moln har jag ju som sagt redan, men de tre böckerna nedanför den skulle nog också behöva hitta hem till mig! Jag såg Lerin på Waldemarsudde för många år sedan, men priserna var nog i topp redan då.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Böcker med vackra bilder och intressant text kan man aldrig få för många av.
      Lerins tavlor får man bara drömma om ...

      Radera
  3. Vem minns inte Lars Lerins fantastiska utställning här i stan för många år sedan. Vi var ju saliga, dock för snåla tyvärr. Men att ångra sig tjänar inget till, njut av hans fina bok istället.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och ändå kostade Lerins tavlor inte alls så många tusenlappar då som de gör nu. Men överlag var ju prisläget ett annat på den tiden. Jodå, jag njuter av hans bok ... samtidigt som jag ångrar mig. ;)

      Radera
  4. Det känns som om du och min pappa har böcker som gemensamt intresse. :)
    Han tog i och hade runt 20,000 - kanske du är litet mera måttlig.
    Böckerna kanske kan vara bra “sängkamrater“ om John Blund inte vill infinna sig.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, din pappa hade kunnat öppna ett eget bibliotek. :) I jämförelse är min boksamling som en liten bokhylla.
      Tråkiga böcker kan vara utmärkta "sömnpiller". Men jag har förstås bara o-tråkiga böcker. ;)
      Kram från norr!

      Radera