måndag 2 november 2015

SKYDDSÄNGLAR, VI BEHÖVER ER!

I dessa tider när det händer så mycket hemskt skulle det behövas fler skyddsänglar.
Man har ju hört ryktas om att vi alla egentligen har en vingbeprydd vän som hela tiden vakar över oss men i så fall är det många av dem som borde byta jobb.
Vissa tycks inte riktigt uppfylla de stränga anställningskraven. Eller snarare, de orkar inte.
 Det är omöjligt att jobba och vara alert dygnets alla timmar, alla dagar i veckan. Speciellt med tanke på hur farligt och otryggt många av deras arbetsgivare lever för tillfället. Att klara jobbet då kan få vem som helst att bli utbränd och gå i väggen.
Nu raljerar jag över allvarliga saker, men ibland behöver man lämna allvaret för en stund.
Tillståndet i världen och de nyheter det orsakar gör att man nästan stänger öron och ögon emellanåt.
Man längtar så efter en stunds paus från allt skrämmande och tragiskt och efter att få fnissa lite åt något fånigt och bagatellartat. Som t.ex. ett småtramsigt blogginlägg. 
Hur som helst, nu skickar jag ut fyra av mina egna änglar i världen. Åtminstone bilder på dem.
Kanske de kan ge någon ett litet leende.
(Som vanligt klickbara bilder.)
Denna fina ängel målade min mormor 1905. Tavlan hänger i mitt sovrum.
En söt och blomsterprydd ängel från 1920 som min mamma prydde sin barndoms julgranar med.
 En lekfull ängel som jag fått av min väninna G. 
 Och så tre bilder av den sovande ängeln som jag för flera år sedan bara var tvungen att köpa.
Bedårande söt sussar den lugnt på en hylla ovanför min säng.
Men här har den fått sova en stund ovanpå sängen.
 
Jag hoppas och önskar att massor av skyddsänglar ska sväva runt alla de utsatta människor som just nu kämpar sig till en bättre och tryggare tillvaro. Och även se till alla dem som på olika sätt försöker hjälpa de utsatta. De är alla änglar, var och en på sitt sätt. Och de jobbar också långa skift.
Må väl! 

10 kommentarer:

  1. Ja vi behöver verkligen friska och starka skyddsänglar. Tyvärr är de nog rätt överansträngda, det kan man förstå när man ser på vår värld idag. Förresten har de nog alltid haft det jobbigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om skyddsänglarna klarar dagens jobbstress så klarar de allt.

      Radera
  2. Ibland verkar det faktiskt som man har en skyddsängel för annars har man bara en otrolig tur. Jag gillar din sovande ängel. Nu till jul pyntar jag med änglar i hela huset så det flaxar och flyger överallt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det vi kallar tur kanske helt enkelt är änglar.
      Den sovande ängeln är bland det sötaste jag sett i änglaväg.
      Hoppas dina julänglar flaxar och flyger tyst annars blir det insomnia hos er i flera veckor. :-)

      Radera
  3. Och så finns det vissa människor som är änglar själva. Så oerhört fin och känsligt gjord din mormors ängel är.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Av de få minnen jag har av min mormor så tror jag hon var en liten ängel själv. Så också min mor. Tyvärr gick den genen inte vidare. Helt ärligt.

      Radera
  4. Har saknat din blogg men med en begränsad mobil uppkoppling (begränsad betr. tid/pengar) och ingen mus har det varit litet svårt att kunna skriva och följa mina favoritbloggar. Nu hoppas jag att det skall bli lättare igen eftersom jag kan låna min väns snabbare internet och hennes mus. :)
    Ja du, skyddsänglar är bra och de behövs verkligen.
    Fint att dina är ute och sprider litet änglaglans. :)
    Såg att du varit på besök hos tandläkaren. Jag skrev precis hos mig om tandläkarbesök och lade upp en rolig YouTube video med Mr Bean. Tur att det inte är så äventyrligt hos tandläkaren. ;)
    Kram!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har inte missat så mycket eftersom inläggen här har varit sällsynta den senaste tiden. Och först i dag har jag på datorn sedan i onsdags. Dagarna springer iväg alldeles för snabbt.
      Tyvärr hann inte skyddsänglarna ingripa i Paris i fredagskväll.
      Kram!

      Radera
  5. Jättefina änglar! Vi behöver nog alla en skyddsängel i livet.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som världen ser ut i dag så jobbar alla skyddsänglar konstant övertid och ändå hinner de inte skydda alla överallt.
      Trevlig vecka 47!

      Radera