söndag 29 november 2015

FÖRSTA ADVENT - REDAN?

Juledörren har nu öppnats lite på glänt
för idag är det första advent.
 Med ny dörr (säkerhetsdörr av metall - mycket olämplig och ganska omöjlig att spika i) så har det varit lite klurande över hur eventuella dörrprydnader skulle sättas upp.
(Jag gillar att ha något säsongsbetonat på ytterdörren) 
Med en liten S-krok om kanten på dörrens översida och ett rött band så löstes problemet. Både för ut- och insidan av dörren.
Färgen på bandet kommer förstås att variera allt efter årstid/helg.
(Ursäkta dåliga foton, dock klickbara.)
Dörrdekoration.
 Även tidningshållaren har fått lite juldekor.
Ett rött band med en krans i var ände.
Faktiskt riktigt fiffigt, om jag får säga det själv.
Och det får jag ju eftersom det är min blogg. 
Det bästa av allt -  ingen som helst åverkan på nya dörren. Inte ens en tejpbit.

Ha en skön första adventskväll!

8 kommentarer:

  1. Jättebra idé! Det går att spika i min ytterdörr, men jag vill helst inte göra det för då fördärvar jag mönstret på den. Tidigare har jag hängt dörrkransen vid sidan, men nu kan jag börja tänka om. Trevlig advent.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Problem är ju till för att lösas och jag gillar att klura på dem. Och då och då dyker det t.o.m. upp något användbart bland de grå. Lycka till med din dörrkrans!
      Ha en skön helgkväll!

      Radera
  2. Men vad du är fiffig Annica! Visst är det kul med saker man kan hitta bra lösningar på.
    Tycker mycket om dina kransar och dekorationen på tidningshållaren. Verkligen smakfullt!
    Hoppas att du haft en fin första advent. Eftersom jag inte är hemma har jag inte satt fram några adventsprydnader men har sett många stjärnor och stakar när jag gjorde en liten utflykt med bussen idag.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. En julkrans på dörren är ju ett måste så då gäller det att få upp den. På något sätt! Hade blivit för jobbigt att stå utanför dörren i över en månad och hålla den på plats. ;)
      Det är så mysigt nu när det glimmar och glittrar av ljus överallt. Jag njuter mycket mer av adventstiden än av själva julen. Och dessutom är den längre!
      När du snart kommer hem till Weed får du tända din svenska adventsstake. :)
      Ha det gott! Kram!

      Radera
  3. Vad vore livet utan advent? Så trist...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi tar patent på advent! ;)

      Radera
  4. En facebookgrupp diskuterar just nu om våra traditioner är svenska eller inte. Naturligtvis blir det tjafs om det också. Jag tycker att traditioner är till för att firas, var de i grunden kommer från har väl ingen betydelse.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alla tar vi till oss de traditioner vi känner för. Var de kommer ifrån spelar ingen roll. Om vi skulle följa de svenska/fornnordiska blev det kanske bara midvinterblotet kvar. Vi ska vara glada över att vi bytt ut det grymma och hemska mot adventsstjärnor, jultomte och julgran.

      Radera