söndag 20 januari 2019

FULLMÅNEN LYSER ... OCH FRYSER

"... och fullmånen lyser som var den av glas."
Så sjöng Cornelis Vreeswijk en gång i tiden.
Jag tänkte på de orden idag när jag såg hur månen steg högre och högre upp på himlen i eftermiddags. Först gömde den sig blygt bakom ett träd men efter en stund blev den modigare
och visade hela sin runda skiva.

På bilderna syns det att det är en kylig dag.
Himlen är blå-rosa och balkongrutorna har frostmönster.
De senaste dagarna har varit väldigt kalla; igår visade min termometer -26° hela dagen.
Då är det skönt att värme, el och vatten fungerar. Och att allt man behöver finns hemmavid.
Jag sticker inte ens ut näsan när det är så här kallt.
(Klickbara bilder.)
Bilderna är tagna ca 14:30 idag och då var det inte mörkt än.
För en månad sedan var det helmörkt här vid den tiden.
Vi går definitivt mot ljusare tider! 
Ja, åtminstone om vi menar att dagarna blir längre ...

Jag gillar ju att leka med bilder på datorn, denna gång blev det ett bildcollage med månen.
Samma bilder men i två, något olika, ramar.
Tänk vad man kan göra! Älskar det!
Idag lekte jag med bildprogrammet PhotoScape (gratis att ladda ner grundversionen).
Till och med snögubbar måste röra på sig för att inte frysa.
Ha en fin vecka 4!
(Va´, vecka 4? Redan???)

3 kommentarer:

  1. Oj så kallt du har det.
    Jag kan heller inte gå ut mer än mycket korta perioder när det blir så kallt. Luftrören mår inte bra.
    Som tur är blir det i stort sett aldrig så kallt här. Husen är så dåligt isolerade att det troligen skulle frysa vattenledningar och allt möjligt om det blev så kallt.
    Det lär ha varit en supermåne/blodmåne i kväll - har sett en del bilder - som kunde ses i hela USA. Vi har dock mulet och regn så det blir inget måntittande för min del.
    Kramar!

    SvaraRadera
  2. Jag fryser bara jag läser vilken temperatur du har. Här ligger det runt nollan och jag tycker det känns kallt. Det är väldigt rått i luften så det blir inga långa stunder ute. Jag känner ändå lite hopp när det är lite ljusare på morgonen. Kram

    SvaraRadera
  3. I morse kom en molnbank och skymde blodmånen för mig. De som varit uppe tidigare hade fått fina bilder av mångubben. Lär dröja länge innan nästa gång vi får se den.

    SvaraRadera