måndag 14 januari 2019

KATASTROFDRABBAT OMRÅDE

I Sverige står katastroferna som spön i backen.
Just som vi välkomnat det nya året stormade ALFRIDA in och orsakade stora skador på bl.a. skog.
När Alfrida drog efter andan tog blåsige JAN vid och fortsatte trädfällningsjobbet.
(Efter nästan två veckor är det många hushåll som fortfarande saknar el.)
Nåväl, när Jan också hade blåst förbi, vad hände då? Sänkte sig lugnet?
Nej, icke, in svassar då den ansvarstagande (hm ...) ANNIE.
(Det verkar förresten vara varannan "damernas".)
Och i släptåg har hon ... en annan, ny JAN!
Nu återstår det att se vad dessa två (team Jannie?), tillsammans med S och MP, ska ställa till med.
Vad kommer att drabba oss svenskar härnäst?
Stackars oss!

8 kommentarer:

  1. Alfrida tycks ha ställt till det ordentligt.
    Stormen Jan hade jag helt missat. Svårt att hänga med i allt från andra sidan Atlanten.
    Ja, den där politiken. Jag tycker uppriktigt synd om Sverige och det som utspelas där. Vilken soppa. För mig är det helt obegripligt egentligen att man kan hantera det hela som det nu utspelar sig. Läste litet tidigare idag att V nu har en vågmästarroll och besked kommer under måndagen (svensk tid). Annie Lööf har jag svårt för milt sagt. Nog om politikerna.
    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, tidigare var politiken (liksom det mesta) att likna med en lugn ankdamm i Sverige. Nu är scenariot ett helt annat. För ett par timmar sedan meddelade Sjöstedt/Vänstern att man accepterar inte Löfven som statsminister om (V) inte alls får något inflytande i svensk politik. Så nu ska man försöka "tala allvar" (min tolkning) med Löfven och (S). Alltså, fortsättning följer ...
      Kram från snöigt norr!

      Radera
  2. I dagens läge stämmer det verkligen att en olycka kommer sällan ensam. I morse vaknade jag till ett snötäcke och rejäl blåst. Känner för att dra filten över huvudet och låtsas att jag sover fortfarande. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vissa dagar vill man bara stanna kvar under täcket och glömma världen. Undrar om inte talmannen Andreas Norlén känner just så ... ;) --- Här har det snöat drygt 20 cm sedan sent igår kväll. Tillsammans med den tidigare snömängden så börjar det likna norrbottnisk vinter. Snöröjarna har ännu fullt upp, de far runt som skållade troll.
      Snöig kram från norr!

      Radera
  3. Blås-Jan och Alfrida var rätt kortvariga och åstadkom måttlig skada. Hur stor skadan blir av den politiska blåsten lär framtiden utvisa. Intressant vad V väljer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Måttliga skador på en del håll men de som fortfarande saknar el håller nog inte med. --- De politiska skadorna blir nog avsevärda för en del.

      Radera
  4. Jag är ju inte så gammal som min syster t ex, men så vitt jag minns har Sverige alltid varit i ekonomisk kris om man lyssnar på den förhandenrådande politiska oppositionen. Och det gillar ekonomerna, för då får hälften av dem säga att vi ska konsumera oss ur krisen medan den andra hälften får säga att vi ska spara oss ur krisen. Hos oss har vi gjort så att jag konsumerar och hustrun sparar. Då har vi i a f inte stött oss med någon grupp, och det känns ju bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilken trevlig deal du och hustrun gjort, åtminstone för din del. ;) I det här enpersonshushållet är det upp till "enpersonen" att både spara och konsumera. Inte alltid så lätt.

      Radera