fredag 21 februari 2020

FEM FINGRAR

I mina sena tonår hade jag under en tid besvär med eksem på händerna. Jag tålde t.ex. inte damm och att baka var inte alls lyckat eftersom mjöl förvärrade utslagen. Jag testade alla möjliga salvor och krämer för att lindra men det var ingenting som riktigt hjälpte.

Av en händelse råkade jag köpa en handkräm som hette "Fem Fingrar" av märket Catzy. Efter några dagar kunde jag lyckligt konstatera att mitt eksem blivit mycket bättre.
Glad och tacksam skrev jag ett brev till företaget Catzy och berättade att deras handkräm hade hjälpt till att läka mina irriterade händer.
Jag skrev också att jag alltid tyckt att när något är rätt och bra så bör man framföra det, precis som man, med rätta, klagar när något är fel eller dåligt.
(Tyvärr verkar det ju vara så att vi människor oftare är mer benägna att påtala det som är negativt än det som är positivt.)

Hur som helst, jag postade brevet — och glömde sedan bort det.
Så ... döm om min förvåning när jag efter ett par veckor hittade en avi i brevlådan om att jag hade ett paket att hämta på postkontoret. Och paketets avsändare var Catzy!
(Jo, på den tiden fanns Posten — och den fungerade!)
När jag öppnade paketet blev jag ännu mer överraskad: Inuti låg nämligen ett trevligt brev och fem burkar med handkrämen "Fem Fingrar". Plus en stor Catzy-katt i något slags skumgummi-material.
Med detta ville Catzy tacka mig för att jag tagit mig tid att skriva och berätta om mina goda erfarenheter av deras kräm.
Snyggt gjort av företaget! Som nog inte finns längre.
(Jag skrev givetvis ett nytt brev till firman och tackade för gåvan.)
— Man kanske skulle skriva ett brev till Sveriges Riksbank och tacka för att de har så vackra tusenkronorssedlar, sade jag skrattande till mina föräldrar.
Ungefär så här kan krämburken sett ut, om jag minns rätt.
Loggan hittade jag på nätet efter lite sökande.

12 kommentarer:

  1. Den loggan känner jag igen :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul! Man får inte vara alltför ung om man ska känna igen den söta Catzy-katten. ;)

      Radera
  2. Det vore inte dumt om det kom ett brev från Riksbanken med några sedlar och ett hjärtligt tack för berömmet. Fast Riksbanken skickar nog inte brev längre, de swishar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och var inte sedlarna vackrare på den tiden, alltså 1960-talet?

      Radera
  3. Vilken kul historia. Företaget Catzy startades i Åstorp och flyttade sen till Helsingborg, men är nerlagt sen många år tillbaks. Den stora villain som Catzys ägare bodde i finns kvar och kallas fortfarande för Catzyvillan. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just det, nu minns jag att när jag sökte information om Catzy på nätet stod det någonstans att Catzy grundades i Åstorp. Och då tänkte jag förstås på dig. Men det var ett tag sedan så det hade fallit ur mitt minne. Här kan vi verkligen prata om sammanträffande! Och, Catzyvillan, vilket härligt namn! Tack för extra spännande info!

      Radera
  4. Jag brukar också berömma när jag tycker att det finns anledning. Senast en facktidning som jag läser. Det märks att de är ovana att få beröm, halva redaktionen mailade tillbaka och tyckte att jag "gjort deras dag".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så här tänker jag: Eftersom jag klagar då något är dåligt så måste jag ju berömma när något är bra. Man vet ju hur glad och upplyft man själv blir när någon ger en positiv feedback. Vi behöver alla "rosor", inte bara "ris".

      Radera
  5. Haha, bra försök där med riksbanken....undrar om du hade fått nåt svar :D
    Visst blir man glad när man hittar nåt som hjälper vid olika åkommor och självklart ska det ges beröm när det är aktuellt! Låt oss bli bättre på det, klaga finns det så många andra som gör :)
    Gunnel är bra hon, jag får lära mig mycket av henne och hennes blogg, nu fick jag lära mig ännu mer! Den där Catzykissen, den minns jag mycket väl, en av mina barndomsvänners mamma hade frisörsalong, så min kompis fick såna där katter av henne.....och jag var sååååå avundsjuk :D
    Tack för titten in till mig, då fick jag möjlighet att kika tillbaka, det var trevligt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mia, vad kul att se dig här! Välkommen!
      Tyvärr hade nog inte Riksbanken varit lika givmild som Catzyföretaget var. ;) På RB bryr man sig knappast om beröm ...
      Kul att din kompis fick Catzykatten via sin mamma. Tydligen är vi ganska många som kommer ihåg företaget och dess logga.
      Pantertanten Gunnel och hennes passioner lockar både till skratt och eftertanke.
      Ha det gott i grannlänet!

      Radera
  6. Jag har en Catzykatt kvar, min pappa Ingvar Svensson arbetade på Catzy i 10 år från 1955 - 1965. Jag var klasskamrat med Anneli Danielsson dotter till ägaren av bolaget och har varit och lekt i Catzyvillan många gånger.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Vad kul att du hittat mitt inlägg om Catzy! Och vilket sammanträffande att din pappa arbetat där och att du var klass- och lekkamrat med ägarens dotter.
      Det måste ha varit ungefär i mitten på 1960-talet som jag skrev till företaget som sedan tackade med att sända de där fem burkarna med Fem Fingrar. Jag blev verkligen både förvånad och överväldigad av gåvan. En mycket fin gest av dem.
      Så spännande att leka i den stora Catzyvillan! Har du någon kontakt med din lekkamrat Anneli? Om du har det så hälsa henne och berätta om min glädje över den läkande krämen Fem Fingrar. Catzy hade bra produkter överhuvudtaget. Jag vet att jag använde fler varor därifrån än "bara" handkrämen. T.ex. schampo, men även annat.
      Hjärtligt tack för din kommentar! :) Ha det gott!

      Radera