torsdag 13 februari 2020

MITT HJÄRTAS DAG

Idag, den trettonde februari, är det exakt ett år sedan jag fick hjärtinfarkten.
ETT ÅR. Jag kan inte fatta det.
Men jag tog ju inte kontakt med sjukvården förrän den femtonde.
Och då fick jag bannor av läkarna. Men ...
HJÄRTINFARKT
... är inte precis den första tanken som far genom skallen när man känner sig vissen.
Även om jag till slut, alltså efter två dagar, började misstänka att det kunde vara något med hjärtat.
När jag lade ihop värk i vänster arm, molande känsla vänster sida i munnen, förfärligt illamående och en förlamande trötthet så klarnade bilden — och diagnosen.
 Efter ballongvidgning av flera kärl, insatta stentar och sex dagar på sjukhuset blev jag utskriven.
Under året som gått har jag mått både skapligt och dåligt.
Vissa dagar är måendet bättre och andra är det sämre.
Riktigt bra är det dessvärre aldrig nu eftersom jag i samband med hjärtinfarkten fick konstant förmaksflimmer. Tidigare hade jag ju det bara då och då och man kunde häva det.
Tyvärr verkar det inte vara möjligt nu.
Detta eviga flimrande är jobbigt. Det tar på mig.
Och det klart att hjärtat självt inte heller mår bra av det.
Sedan i höstas har jag mått si-så-där och de senaste veckorna har jag — till och från — känt av alla de symptom jag hade när infarkten slog till.
Flera dagar har jag varit på vippen att fara till lasarettet men jag skjuter upp det och hoppas att "mosigheten" ska gå över eller i alla fall mildras lite till nästa timme. Eller nästa dag.
Och jag lever ju än. Tror jag. (Okej då, allting är ju relativt.)

Jag är faktiskt så less på allt som har med sjukdomar, sjukhus, vårdcentraler, läkare, provtagningar och mediciner att göra att jag bara vill strunta i alltihop. Bara låta naturen ha sin gång.
Det har varit lite för mycket ett tag. Och inte bara hjärtbesvären.

Ja, nu gnäller jag av mig. Igen.
Men också ger en förklaring till att jag inte alltid är så aktiv i bloggosfären.
Ganska ofta känner jag inte ens lust att slå på datorn, och än mindre att blogga, svara på kommentarer eller kommentera hos andra.
Kort sagt, jag har inte så mycket gnista nu.
Jag önskar så att jag hade det och jag försöker verkligen att göra NÅGOT nyttigt och vettigt varje dag men ofta så orkar jag knappt det. Jag får tvinga mig till att göra det nödvändigaste.
Och datorn och andra tidsfördriv är inte prio ett. Vanliga vardagssysslor måste gå först.
Men det är förstås extra roligt när jag även klarar av att göra något trevligt.
De dagarna/stunderna glittrar och glimmar som diamanter.
Det finns sådana dagar, men inte är livet som förr.
Ingenting är som förr.
T.ex. blir jag fortare irriterad numera och tålamodet är kortare.
Kanske har det också med åldern att göra; man har inte all tid i världen längre.
Framtiden krymper med en väldig fart så det vill till att inte slösa med den.
Ja, och just därför så borde man egentligen bara göra roliga saker.
Hihi, jag funderar på om jag skulle ge bort dammsugaren ... och golvmoppen!?
— Jag mår inte så bra.

Hoppas ni mår bättre och får en mysig Alla Hjärtans Dag i morgon.

2 kommentarer:

  1. Lycka att du överlevde hjärtinfarkten. Det är ju något att fira. Sen följer en del annat som inte är lika roligt. Hjärtat har ju fått en smäll. Ökat irritation är nog en blandning av oro för hälsan, ålder och att man läser morgontidningen.

    SvaraRadera
  2. Inte konstigt att du kan känna dig irriterad när du relativt ofta inte mår bra. Sådant tär på psyket och humöret.
    Tänk vad tiden går fort. Skönt i alla fall att du har bra dagar även om givetvis de dåliga dagarna borde vara färre.
    Förstår att bloggen och andras bloggar absolut inte är prioritet utan får finnas när du har litet mer energi.
    Stor kram Annica!

    SvaraRadera