torsdag 6 februari 2020

VITT OCH VACKERT

Fram till förra veckan hade vi en snöfattig vinter.
Men vecka 5 då öppnades portarna till det himmelska snölagret och vitfluffet vräkte ner.
Äntligen kan traktorägare, åkare och skidbacksförvaltare andas ut.
Nu är ruljansen i full gång
Bilderna tog jag 3 februari, alltså i måndags.
Då hade det snöat mer eller mindre i sex dagar, från måndag t.o.m. lördag.
Här uppe i norr är det aldrig fråga OM vi får snö. Det är en fråga om NÄR.
Den kommer alltid, förr eller senare. Nu blev det lite senare än normalt.
I mars brukar det också komma rejäla snöoväder. Så än har kung Bore tid på sig.
 Om ni klickar (x 2) på bilden så kan ni nog se glittret i snön.
Det ser ut som om någon strött ut briljanter.
Tycker att virrvarret av grenar (lite snötäckta) är så dekorativt.
Under torsdagen fick vi veta att artisten och låtskrivaren Ola Magnell (1946 - 2020) avlidit.
Jag tycker mycket om hans låt "Skomakarvals" och köpte den (LP:n "Straggel och Strul") strax efter att skivan släppts 1979.

Lyssna här på Skomakarvals, drygt 6 minuter lång. Fina minuter.
Den tänkvärda texten finns här.
Ola Magnell, vila i frid.

3 kommentarer:

  1. Så vackra snöbilder! Det glittrar verkligen som diamanter. Mina utebilder ser inte alls ut så. Jag får försöka kisa och bara spana in det som har lite färg. Det första jag ser på morgonen när jag tittar ut genom fönstret är krokusarna, och det gör livet värt att leva. Kram och ha en vit, fin helg.

    SvaraRadera
  2. Det har varit ganska tyst kring Ola Magnell på senare tid. Hans "Skomakarvals" lyssnade jag mycket på när den kom.

    Nu är det verkligen vinter. Utanför mitt fönster skrinnar en hoper holländare som hittat till Luleå när kanalerna därhemma inte fryser till som de ska.

    SvaraRadera
  3. Jag fick ta en liten bloggpaus pga alldeles för mycket på jobbet. Skrev ett inlägg igår med litet uppdateringar.
    Men så vackert med snön! Här har vi ingen snö alls nu och snön uppe på berget ser ut att smälta litet varje dag. Inte bra.
    Hade inte koll på att Ola Magnell gått bra. Han var bra tycker jag.
    Ser att du fått både matleverans och reflekterat över det intressanta datumet vi hade nyligen. :)
    Kramar!

    SvaraRadera