onsdag 18 mars 2020

NU KAN JAG KARANTÄNA MIG

Så här, i den mest förvirrade och kaosartade av tider, och när vi ska undvika våra medmänniskor så mycket som möjligt, så måste vi ju se till att ha något roligt att göra i våra hem, förutom alla måsten.

Det är ju alltid trevligt med böcker och när bokrean startade beställde jag en trave böcker via nätet. Det fanns som vanligt mycket att välja på. Nackdelen med att handla på nätet är att man inte kan kolla varorna. Böcker t.ex. vill man ju gärna bläddra lite i innan man köper dem.
Nåväl, jag är nöjd med mina val.
Speciellt nu känner jag för lättsam läsning. Och underhållning.
Vill jag ha elände, allvar och dramatik behöver jag bara se och höra nyheterna i media.

Redan vid bokköpet talades det om coronaviruset men man visste ju inte då hur allvarligt det skulle bli och hur snabbt det skulle spridas och sätta skräck i världen.

(Klickbara bilder som vanligt.)
 
 
 
Så långt bokreafynden.
Boken med 75 magnifika fyrar köpte jag i höstas, alltså ingen reabok.
Men den är SÅ intressant!
Jag gillar ju fyrar och har flera böcker om dessa fantastiska — och förr helt livsviktiga — byggnader.
Boken är stor i formatet och mycket informativ.
Bl.a. kan man på kartor se varje fyrs placering i världen.
 Vinga, den enda svenska fyren som är med. 
Cape Hatteras, en amerikansk fyr i min "smak", d.v.s. svart och vit.

Nog om böckerna. Över till filmens värld.
I höstas passade jag på att köpa flera bra och billiga DVD-filmer. Också via nätet.
Dock inte dessa som jag samlat i collaget nedan. 
Så nu har jag både böcker och filmer för ett långt tag framöver.

Datorn är ju numera en nödvändighet och som förenar nytta med nöje.
 Haha, en fråga som min dator ibland skulle kunna ställa.
Jag är så tacksam att den är hänsynsfull och inte gör det.

Även TV:n är en nödvändighet. Nog skulle tillvaron vara rätt trist utan den.
Och så behövs den ju för att se de inköpta filmerna ...
 
Radion är ett måste.

Maten likaså.
 Kyl, frys och skåp är fyllda med allehanda mat så jag behöver inte svälta ihjäl.
Men vissa färskvaror får man förstås förnya allt eftersom.

Så ... med både trevliga saker att sysselsätta mig med och välfyllt matförråd så slipper jag utsätta mig för smittorisk. Som tillhörande flera av riskgrupperna så tar jag det otäcka viruset på stort allvar. 
Nu får vi använda telefoner, mejl och sociala medier för att hålla kontakten med våra nära och kära.
Vilken tur att vi lever i datorernas och mobiltelefonernas tid.
Hoppas bara att inte IT-samhället också drabbas av virus och/eller överbelastning och kollapsar.
Det skulle ju faktiskt kunna hända.

Hur som helst, nu "karantänar" jag mig med böcker, filmer, TV, radio, dator och mat.
Och försöker då och då även att göra något nyttigt. 😀
För nu.

Var rädda om er.

9 kommentarer:

  1. Här var det laddat med både det ena o det andra, bravo! Även här i huset är det laddat med böcker och jag väntar på en till leverans i brevlådan :) Idag blir det en vända in till Vindeln för att bunkra upp med lite av varje, sen blir det att handla i lilla butiken i byn, tack o lov att den finns! Å tack o lov för internet :) Ha det så fint i din karantän <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är alltid bra att planera och vara förberedd på att vad som helst kan hända. Och tyvärr händer också det mesta, förr eller senare. Ibland har jag fått höra att jag är en pessimist men jag kallar mig realist. Det är skillnad, det.
      Toppenbra att ni har en liten butik i byn. Var rädd om den! :)
      Nog vore livet betydligt tristare utan Internet. Svårt att ens tänka den tanken.
      Ta väl vara på dig under karantänen! Och så får vi tänka på att miljön mår bra av detta coronaelände.

      Radera
  2. Du klarar di fint i karantänen. Det gör jag med som har hela Nextorys bokhögar att lyssna till. Hoppas bara att vår 13-åriga teve och vår 32-åriga frys håller under vår pågående karantänen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, bra nu att vara en liten prepper. Jag håller också tummarna för kyl, frys och alla andra grejer man har och behöver. Hoppas även på att slippa besöka tandläkaren i dessa tider. I och för sig aldrig kul men särskilt inte nu.

      Radera
  3. Det blev bara 10-talet böcker i år. Man blir mer nogräknad med åren, känns det som. Höjdare: "Muralgranskaren" av David Nessle. Intelligent humor i min smak. Googla gärna "Muralgranskaren" så hittar du bilder (om du inte redan är bekant med dem).

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Muralgranskaren" köpte jag när den kom ut 2018. Jag läste om den då och tyckte den verkade ha en härlig humor. Den har gett många goda skratt. :D
      Får man fråga vilka de andra nio böckerna var?

      Radera
    2. Mest deckare, och flest på halva reapriset. Sånt som blivit över.

      Radera
    3. Och - en bok om fåglar så man kan identifiera alla här:
      https://www.youtube.com/watch?v=x7wo_f2H65A&feature=youtu.be

      Radera
    4. Bra när man får mycket för pengarna. :)

      Radera