söndag 29 mars 2020

STORT OCH SMÅTT

Vi är just nu mitt i, men ändå bara i början av, den värsta kris världen har upplevt på mycket länge.
De svarta rubrikerna skrivs i allt fetare stil och tillsammans med de omskakande reportagen vi ser i TV och på nätet så lämnar de oss bestörta och oroliga.
Vissa dagar känns det som om man snurrar runt på en karusell och inte kan hoppa av.
Det är bara att försöka hålla sig fast i det som är någorlunda vant och tryggt.
Coronaviruset härjningar är en tragedi för alla och på alla plan.
När tar detta slut? Ingen vet.
För tusentals är detta virus döden. 
För oss alla är det precis som MED döden.
Det finns ingen sakkunskap. Allt är bara antaganden.
Kanske är det just därför, under dessa tunga dagar och djupa mörker, som det känns närapå trevligt och lite småmysigt att få gnälla och reta upp sig på en liten, larvig bagatell.
(I alla fall i mångas ögon.)
Jag tänker på det här årliga tramset med sommartid.
Jag har förargat skrivit om det nästan varje vår och höst och önskat svamlet så långt pepparn växer.
Och, äntligen har visst EU bestämt sig; det här kan vara sista året som vi ska ställa om klockorna.
Hoppas, HOPPAS!
Men det finns en hake — många vill ha sommartid ÅRET OM.
— Urdumt! fnyser jag.
När solen står som högst på himlen ... DÅ ÄR KLOCKAN TOLV!
Alltid!
Punkt, slut!
Den är absolut inte ETT (tretton)!
Kvalificerat tjafs!
Blotta tanken på sommartid året runt gör mig både arg och förvånad.

Därför blev jag väldigt uppiggad och glad när jag igår hittade den här rubriken på SVTs hemsida:
På länken nedan kan man läsa om varför forskarna tycker att det är en dum idé.
Ser man på, kanske det sunda förnuftet får råda till slut.
Nu kan jag bara önska och hoppas att jag får vara med även nästa år.
Och att det naturligtvis blir som forskarna — och jag! — vill.
Ha en skön söndag, så här i sommartiden!

8 kommentarer:

  1. TACK, tack, tack för ditt inlägg, äntligen nån som tycker som jag!!!! Jag förstår INTE att många vill ha sommartid året runt, dessutom anser dom att det är DEN som är normaltid, jisses!!! Hoppas dom har läst det du länkar till ;)
    Så hoppas jag också att du får en fin söndag, Annica <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen och åter tusen tick-tack, för att DU tycker som jag! De som anser att sommartid är normaltid måste vara helt vilse i pannkakan — och tiden. Normaltid följer ju solens gång. Solen i zenit = klockan är TOLV! Inte krångligt alls. Borde alla fatta. :)
      Önskar dig en jättefin vecka! (Trots denna overkliga verklighet.)

      Radera
  2. Helt överens med dig! Jag har aldrig klocka på mig men vet ändå vad den är utom omställningsveckan efter klockvridandet. Normalt vaknar jag 2 minuter före klockradion (de gånger vi ställt den), men den förmågan upphör nu, den här veckan när man "waL orivä". (Fråga syrran om du inte förstår vad det betyder).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen tick-tack för att du också ogillar sommartidstramset. Du är en klok man. Nej, ens inbyggda klocka blir såklart vimsig när tiden ändras. "Wal orivä", tror jag fattar. :)

      Radera
  3. Du vill väl inte ha en kommentar av mig. Jag är totalt obrydd om sommartid, vintertid eller normaltid. Bara jag får finnas i tiden är allt annat oväsentligt och jag blir "int orivä" för en timmes skull.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Din kommentar är givetvis lika välkommen som mina "medhållares". Jag vill också finnas i tiden men det ska vara i RÄTT tid. :)
      Förresten, är det helt okej att du inte tycker som jag. Jag kan ju inte tvinga dig att ha rätt. Haha! ;)

      Radera
  4. Innan det här strulet med tidsändringen började fungerade allt perfekt, tycker jag. Varför kan vi inte gå tillbaka till det och strunta i allt snack om sommartid. Jag vill ha en vettig-tid där morgnarna kommer när jag känner för det. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Morgnar ska helst infinna sig så sent som möjligt. Det kallar jag vettig normaltid. ;)

      Radera