måndag 19 oktober 2020

INSNÖAT

"Och det har snöat, ja, som det snöat, nu kommer vintern, usch ja!"
För att travestera den gamla barnvisan av Felix Körling.

(Dålig) bild från söndag kväll.
Tala om att Kung Bore gjorde en hejdundrande entré under söndagen.
Han kom inklampande med massor av snö och starka vindar i bagaget.
Det besöket var för tidigt och för brutalt.
Han kunde väl ha smugit sig på, lite fint och försynt.
Nej då, den gubben visar gärna sina sämsta sidor.
Nu är man riktigt insnöad. Alltså mer än vanligt.
Söt snövovve!
(Fin bild från Pixabay.)
Må vecka 43 bli så bra som möjligt.

UPPDATERING
Måndag morgon
I dagsljus är utsikten alldeles för snöig.
Ljuspunkterna = balkongens ljusslinga var tvungen att spegla sig.

6 kommentarer:

  1. Lite för tidigt och lite för häftigt!!!! Ni fick mer än vad vi fick men snön är väl ok däremot gillar jag INTE att det blåser....fläckvis är det 10-15 cm sen några meter bort är det barmark. Idag är jag glad att jag slipper vara ute på vägen, väntar på att grannens son ska komma, antingen idag eller i morgon, och lägga på vinterdäcken åt oss. Till dess håller vi oss hemma :)
    Kram finaste du!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Galet feltänk av Bore. Tycker det var onödigt att överdriva på det här sättet. Om några dagar ska det visst bli regn här och då blir det ju svinhalt. Jag HATAR halka! Tar hellre blåst men helst vill jag slippa båda.
      Det känns alltid bra när bilen har fått på sig vintertofflorna. Klokt att inte vara efter vägarna mer än nödvändigt, speciellt sådana här dagar.
      Snöig men varm kram!

      Radera
  2. Fy katten för snö! Nu är jag riktigt glad över att bo i Skåne för här är snö väldigt ovanligt. Jag lägger ändå på vinterdäck för vi brukar begåvas med "svart halka" många dagar under vinterhalvåret. Vägarna är som isbanor och eftersom det inte finns nån snö som däcken kan få fäste i blir det som Bambi på is. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Snö kan göra landskapet väldigt vackert. Och när den tinar bort är det bra för grundvattnet. Annars har den inte så mycket på plussidan. Svarthalka är farligt, så förrädiskt. Den förekommer även här men då har vi ju oftast plogkarmar som hindrar trafiken att svischa iväg ut i naturen.
      Kram från snövitt och isigt men soligt norr!

      Radera
  3. Visst kom snön för tidigt men snö är vackert och det blir mycket ljusare ute. Problemet är halkan och det ständiga skiftandet mellan köldgrader och plusgrader som vi drabbas av här vid kusten. Det är kö hos däckbytaren och vi har inte fått någon tid än, vi får hålla oss inomhus.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha, jag skrev svarskommentar till Skåne-Gunnel samtidigt som du skrev din kommentar här. Både du och jag var inne på att snö är vackert. Men annars ... njae. :/ Däckbytarna jobbar "klockan runt" den här tiden.

      Radera