söndag 3 oktober 2021

HÖSTFUNDERINGAR

"Hösten är en andra vår, där varje löv är en blomma."
Albert Camus (1913-1960)

Hösten är flammande vacker.
På något sätt behöver vi nog den skönheten som allra mest nu när det händer så mycket negativt i vår värld.
Våra sinnen måste ha något fint och positivt att njuta av som tröst i det allt hemskare nyhetsflödet.

Det går knappt en dag utan att jag tänker:
Vart har mitt lugna, trygga Sverige tagit vägen?
Vad är det som händer?
Jag känner inte igen mig längre.

Om man jämför ett liv med årstiderna så lever jag nu — åldersmässigt — i hösten, senhösten. Ja, eller kanske till och med i början av vintern. Jag kan ganska ofta förnimma stråk av avslut.
På något sätt, allt mörkare dagar, allt mindre ljus ... men det är inte alls skrämmande.
Ibland kan det kännas nästan skönt.
I en galen värld kan det vara lugnande, tröstande och vilsamt samtidigt som det förstås också ger ett visst vemod.
Men alla vet vi att livet har ett slut.
Hur mycket vi än stretar emot och försöker låtsas att vår jordevandring är evig så är det ju inte så.
Jag säger inte att man måste bli vän med liemannen men man kanske kan acceptera hans existens.
Jag tycker mycket om den här dikten av Dan Andersson.

När de gamla såren heta tära,
när din kind är vätt av ensamhetens gråt,
när att leva är att stenar bära
och din sång är sorg som vilsna tranors låt,
gå och drick en fläkt av höstens vindar,
se med mig mot bleka, blåa skyn!
Kom och stå med mig vid hagens grindar.
när de vilda gässen flyga över byn!
Hösten har alltid varit min favoritårstid.
Jag njuter av de vackra färgerna, den höga, klara luften, de långa skuggorna, mörkret, kravlösheten, lugnet, myset, kurandet i skönaste fåtöljen med en bra film, bok eller heminredningstidning.

På tal om film så såg jag en bra sådan förra veckan.
På nätet hittade jag ännu en rulle med en av mina favoritskådespelare, Robert Mitchum, "Ryan´s dotter".
Filmen var lååång (drygt tre timmar) men bra och otroligt vacker och mustig.
Sådana högtidsstunder kan man ha sent en höstkväll.
Samtidigt med filmen köpte jag även två CD med Elvis Presley där han sjunger till The Royal Philharmonic Orchestra. De innehåller hela 29 olika låtar och musiken är givetvis tillagd med modern teknik. Men det är skickligt gjort och låter jättebra. Elvis exfru Priscilla har varit med och producerat.
Det finns mycket som förgyller livets höstkvällar. Och dagar.
Ha en skön oktobersöndag.
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
Och nu till något som förargar mig.

OBS!
Den senaste tiden har jag fått en massa spamkommentarer här på bloggen, både på gamla och nyare inlägg. Spammen handlar om allt från skumma långivare till rent pengatiggeri. Jag tar bort dem genast jag ser dem men eftersom jag inte har på datorn varje dag så kan skiten (ursäkta ordvalet!) ibland bli kvar någon dag.
Min epost-adress har funnits i högerspalten men jag har tagit bort den nu, i alla fall tills vidare.
Kanske det lugnar sig då. Förstås tveksamt, men jag testar.

Vill passa på att påminna alla om att
KLICKA ALDRIG PÅ NÅGONTING
I DESSA IDIOTISKA SPAMKOMMENTARER!
Jag önskar jag kunde ge avsändarna en lagom stark elstöt som respons på dyngan de skickar ut.
MORR!
Ner med eländet i soptunnan!
Det är där det hör hemma.

And also a reminder in English:

NOTE!
PLEASE,
NEVER EVER CLICK
ANYTHING
IN SPAM COMMENTS!

6 kommentarer:

  1. Jag tycker mycket om det du skriver, och håller med dig i det mesta. Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad det är trevligt att få medhåll, tack för det! :) Söndagskram!

      Radera
  2. Hösten är en vacker årstid men alldeles för kort. Ser att björkarna utanför mitt fönster tappat det mesta av sina löv bara i natt.

    SvaraRadera
  3. Ja, björkarna verkar ha fasligt bråttom att kasta av sig den gula dressen nu. Alla träd vill ju helst vara nakna när första snön kommer.
    Tänk vad härligt om hösten var vinterlång och vintern höstkort! Kan inte någon fiffig person fixa det? Det borde väl inte vara särskilt svårt, haha. :D

    SvaraRadera
  4. Jättetjusig höstbilder! Jag har också fått en del sånt trams bland mina kommentarer och raderar så fort jag ser dem. Ibland när jag tittar bakåt hittar jag sådana där med. Inte katten ska man behöva kolla hela sin blogg då och då! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bilder med sprakande höstfärger blir automatiskt snygga. ;-D
      Dessa idiotiska spamkommentarer önskar man dit pepparn växer. På Blogspot finns en inställning som gör att man meddelas via ett mail för varje ny kommentar som inkommer. Även om de är på ett blogginlägg långt bak i tiden. När man sedan är inloggad och administrerar bloggen så klickar man på "Kommentarer" och tar bort de skräpiga. Då behöver man aldrig söka dem. Jättebra funktion!

      Radera