söndag 31 oktober 2021

NORMALTID = VECKANS KARAMELL

... är att vi ÄNTLIGEN går över till normaltid igen.
Slut med sommartidstramset för den här gången.
 
Natten till söndag ställer vi alltså tillbaka klockorna och får normaltid/vintertid igen.
I många år har jag ju tjatat om och hoppats på att vi ska få normaltid året runt.
Det beslutet tycks tyvärr dröja. Tala om att dra i lååångbänk.
Nåväl, klockan 03:00 i natt puttar vi tillbaka tiden en timme, den blir 02:00 igen.
Det är dags att återgå till det normala. 
Vi hittar timmen vi tappade bort i slutet av mars.
Plötsligt får vi ett 25-timmars dygn.
Vad i hela friden ska man göra med all den tiden?

Företaget Årstidsfixarna AB har nu lastat hösten på flaket och drar iväg mot vintern.
Snögubben har tagit plats i lastbilshytten
för att övervaka årstidsflytten.
(Haha, där fick jag till det!)
Dock verkar det inte vara någon vidare ordning på årstiderna.
(Trots Årstidsfixarna AB. De har minsann inget lätt jobb.)

Här fick vi ju ganska rejält med snö för ett par veckor sedan men efter det har det både regnat och töat så snötäcket har krympt som en vilsekommen ylletröja i vit-tvätten.

Och antagligen kommer det ombytliga vädret att fortsätta ett tag till.
Jag föredrar regn framför snö, åtminstone fram till slutet av november. Om en månad börjar temperaturen hålla sig så pass mycket under nollan att snön ligger kvar.
Men än så länge är graderna alldeles för ombytliga.
Det är ljuvligt att kunna krypa ihop i skönaste fåtöljen och bara mysa när vädret är uschligt.
Hoppas ni har det bra och får ett skönt slut på oktober och en härlig början på november.

4 kommentarer:

  1. Tack för det fina kortet! Det bästa med hösten är alla vackra färger, men annars skulle jag kunna undvara den årstiden. Det är så mycket regn här då. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hösten är min favoritårstid. Jag har alltid gillat den, dess enda riktiga nackdel är att den förebådar vår långa norrbottniska vinter. Burr!

      Radera
  2. Där fick du till det! Årstidsfixarna skulle jag vilja ha ett samtal med. Vill ha längre höst och kortare vinter. En timme hit och dit bryr jag mig inte om.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi får ta ett snack med Årstidsfixarna! Jag vill också ha lååång höst och kortast tänkbara vinter. Och jag bryr mig väääldigt mycket om den där timmen. :)

      Radera