söndag 12 december 2021

ADVENTSLJUS TRE

    

Förvånad och nästan förvirrad upptäcker jag att det är dags att tända det tredje adventsljuset.

Decemberdagarna har extra drag under vinterluddorna.
Men strunta i det, stressa inte sönder er.
Julen kommer och går även om dammtussarna yr runt luddorna.

I år blir både jul- och nyårshelgerna, nästan, som vanliga helger; fredag, lördag, söndag.
Skönt tycker en del, trist tycker andra.
Det arbetande folket skulle behöva lite extra ledighet men de jobbfria dagarna blir inte många.

Hoppas i alla fall att julvädret blir soligt och lagom kallt. Men om nu solen inte skulle vilja lysa på oss så kan några stillsamt fallande snöflingor också vara vackert. Julkortsvackert.

Här vid kusten i norr är marken täckt av snö, men inte så många centimeter än.
Däremot har vi haft en period med riktigt bitande kyla; härom natten visade min termometer -23°.
På många ställen inåt landet har det varit ännu kallare. Det slogs köldrekord för november. Burr!
Men om en dryg vecka börjar i alla fall dagarna så sakteliga att bli längre. Solen är på G!

Ha en fin tredje adventssöndag!
I morgon är det Lucia med lussebullar, pepparkakor och vacker sång som piggar upp oss.

4 kommentarer:

  1. Lucia är en trevlig högtid. Tyvärr brukar jag missa firandet på TV för det är sällan jag kommer ihåg att slå på TV:n så tidigt. Det får blir reprisen i stället. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som den kvällspigga men morgontrötta person jag är så kan jag bara instämma i det du skrivit! :) Och Lucia är fint och stämningsfullt att se även om det blir reprisen. Kram tillbaka!

      Radera
  2. Luciamorgon redan klockan 07.00. Det är i tidigaste laget. Det får bli repris för mig också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Repriser är helt okej. Om jag råkar vara vaken klockan 07:00 kan jag titta, men jag sätter inte väckaren. Det gjorde jag ibland förr.

      Radera