måndag 13 december 2021

SKRÄMMANDE VAD SOM KAN HÄNDA

 Igår läste jag ett skrämmande blogginlägg på den trevliga och populära resebloggen FREEDOMtravel.
Omedelbart fick jag tanken att Internet i mycket kan jämföras med coronapandemin — båda är lika svåra att kontrollera. De lever sina egna liv och sprider rädsla, uppgivenhet och ilska.
Vi internetanvändare, både med och utan datautbildning, alltså såväl dataproffs som glada dataamatörer, vi kanske tror och litar alldeles för mycket och blåögt på olika företag inom data/internetvärlden och på att de alla är justa och inte är ute efter att lura oss.
De flesta är säkert okej men så länge det finns lättförtjänta pengar att roffa åt sig så lockar det mindre seriösa personer och företag. Man behöver ju bara kolla all spam som florerar.
Och inlägget på Freedomtravel bevisar samma sak.

Där kommer det fram skrämmande fakta som förskräcker och manar till eftertanke.
Inte kunde man väl tro att det finns en "soptunna" där allt borttaget material hamnar.
Och att vem som helst kan plocka på sig det bortslängda. Och sälja det!
Man får ju inte ens ta ratade prylar som någon lämnat i en vanlig sopboda.

Själv är jag, och har alltid varit, både mycket misstänksam och restriktiv med att ladda ner appar, surfa runt på vissa sidor, klicka på vissa länkar, o.s.v. Ja, allt sådant man blir varnad för. Och ju mer jag läser och hör talas om alla tokigheter som rör sig i datavärlden så känner jag att det är befogad misstro.
Jag fortsätter att vara försiktig. Men tyvärr är man ju inte helt säker och skyddad ändå.
Det finns så mycket som kan hända som man inte ens kunnat drömma om.
Det är alldeles ofattbart vad som kan ske. 

Jag tycker ni ska läsa inlägget på Freedomtravel, det ger oss alla en tankeställare.
Här är länken:

Visst blir man både fundersam och skrämd?
Hur kan det få gå till så här?
Datalagarna måste uppdateras!
De måste följa med i utvecklingen.
Och även vara lika världen över.
Ja, jag vet, naturligtvis önsketänkande! Tyvärr!
Hoppas ni får en bra vecka-före-julveckan, trots hackare, pandemi och julstress.

5 kommentarer:

  1. Det förekommer mycket konstigt inom datavärlden och det är inte lätt för amatören, kanske inte ens proffset, att komma undan intrång och annat skumt. Skrämmande naturligtvis men inte oväntat. Vi är ute på områden som till viss en del befolkas av bovar och banditer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att allt som går via internet svävar omkring därute i rymden någonstans, det har man ju vetat men nog är det mycket märkligt att t.ex det som tagits bort från en blogg hamnar i ett arkiv som är helt öppet för vem som helst att plocka från. Och dessutom använda det som sitt eget. Som sagt, det vimlar av internetbovar som hellre lurar ärliga människor än skaffar sig ett hederligt jobb. Och de kommer att fortsätta så länge de tjänar på sitt fifflande.

      Radera
  2. Man vet snart inte om man vågar sig ut på nätet. Inte för att jag skriver något världsomstörtande, men allt kan vinklas och ändras på i det oändliga. Och inte vill jag att någon ska ta min text och göra till sin egen och i värsta fall ändra den så den blir helt annorlunda men kanske med koppling till mig. Dags att lägga ner bloggen kanske, men inte radera den. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är tydligen klokast att inte ta bort något från bloggen så det hamnar i stora sop-arkivet och blir fritt fram för vem som helst att använda. Men vi ska inte lägga ner våra bloggar, där kan vi skriva ju av oss när vi är glada, ledsna och arga. Och ge både ris och ros till dem som förtjänar det.

      Radera
    2. Haha, här blev det konstig ordföljd! "kan vi ju skriva av oss" ska det vara.

      Radera