söndag 18 december 2022

FJÄRDE ADVENT 2022

Den här tiden om exakt en vecka är julaftonen över och det har precis blivit juldagen.
Den här tiden om två veckor har vi alldeles nyss välkomnat ett nytt år, 2023.
Man kan bara hoppas att det nya året blir bättre än detta el-ändiga (hm!) vi snart lämnar.

Aldrig någonsin har jag känt så lite julstämning som i år.
För andra året i rad har jag inte ens tagit fram adventsstakarna.
Men julen kommer att infinna sig ändå.
Den kommer och går oavsett vad man gör eller inte gör.

Ytterdörrens juliga krans är årets enda pynt.
Och jag har noterat att i år är det få fönster som har adventsstakar och stjärnor tända och likaså är det färre balkonger och villatomter med ljusslingor som lyser upp mörkret.
Svenska folket sparar in på elektriciteten där man kan.
Trots dagens strömsnåla LED-teknik tänder vi inte onödiga lampor. 
Svenska folket har fått en rejäl elchock.
Ja, inte bara svenska folket. Hela världen är elchockade.
Min bostadsrättsförening har dragit ner värmen på elementen så det här blir ylletröjornas och raggsockornas vinter. Sängkläderna känns faktiskt lite kalla när man lägger sig.
Runt 20 grader är nu temperaturen, förr var den 22-23.
Finns ingen orsak att klaga, det är bara att klä på sig lite mer.

Värmen sänks och hyran höjs. Med 5%.
Tack och lov har den alltid varit låg så det är helt okej.
Med tanke på hur det ser ut i världen så har de flesta svenskar det ändå rätt bra.

Men om inte ryssputte börjat kriga hade massor av dagens problem aldrig uppstått.
Ponera att han istället hade använt alla miljarder som kriget kostar till insatser för  natur och miljö.
Hela världens kostnader för detta grymma, vettlösa krig borde ha gått till vår planets bevarande.
Inte förstörande.
Och det värsta av allt, alla människoliv och allt lidande som galenpannan har på sitt samvete.
För varje dag blir han mer och mer avskydd.
Maktgalenskap kostar.
Någon popularitetstävling kommer han aldrig att vinna.
Och, HAN FÅR ABSOLUT INTE VINNA KRIGET!
Då är vi alla illa ute.
Inte nog med puttegalningen, dessutom ökar covid och andra luftvägsinfektioner så sjukhusen är i nödläge. Stackars sköterskor, läkare och all annan vårdpersonal som nu i flera år tagit hand om alla svårt sjuka. Och många av dem har även varit sjuka själva. Och/eller är.

Nu rullar en ny jättevåg in med patienter, både barn och vuxna, som behöver vård.
Ett skrämmande scenario. Och just nu i juletid när människor borde få vara lediga så mycket som möjligt, hämta kraft och umgås med nära och kära.
Det finns många änglar inom vården.
Jag har verkligen försökt söka och hitta några positiva nyheter men usch så svårt det är.
På de flesta områden verkar det råda mer eller mindre kaos.
Men livet fortsätter att rusa förbi trots allt hemskt och bedrövligt som händer.
Trots höga mat-, el-, bränsle- och boendekostnader så stapplar vardagarna fram i sina vanliga spår.
Men visst undrar man hur det ska bli.
Det finns en oro om framtiden som är mer allvarlig nu än på länge.

Jag försöker tackla en dag i sänder och göra det bästa av den.
Vad annat kan man göra?
Hur jag lyckas beror också mycket på min egen dagsform.
Min månadslånga förkylning/influensa gjorde minsann inte orken bättre.
Ett ständigt flimrande hjärta har nog med sitt flimmer.
Till och från har jag haft lite sämre med syresättningen.
Men så länge jag tar mig ur sängen utan besvär är jag glad och tacksam.

Det här blev ingen rolig adventsläsning men ni kan väl titta på något trevligt i TV istället.
Eller läsa något kul som får smilbanden att smyga uppåt.

På tal om TV förresten; har ni sett programmet "Naked attraction"?
Det finns tydligen både en svensk och engelsk version.
Jag fick se en glimt av nakna rumpor när jag häromkvällen zappade och sökte efter ett annat program.
Jag blev chockad.
 Vad i all världen är detta? Tala om bottennapp! Hur kan någon ställa upp i ett sådant program?
Tidsandan och världens galenskap visar sig även, och ofta, i TV-tablåerna.
Smaklösheten firar triumfer.

Ha en fin söndag.

6 kommentarer:

  1. December har verkligen rusat iväg. jag som är en stor julnörd har för första gången på många år dragit ner på julpyntande, och märkte att det fungerade bra. Covid har ökat här med, så vi försöker hålla oss hemma så mycket dte går. i och för sig är dte mest jag som träffar andra personer, men jag kan ju ha otur och dra med mig smittan hem. Jag såg också att det fanns två versioner av Naken attraction. Lika onödiga båda två. Vad är det för slags människor som ställer upp på sådant? Hur kan de våga visa sig ute efter ett sånt programdeltagande? Jag är inte pryd, men nån ordning får dte väl ändå vara? Ha en fin fjärde advent.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Adventstiden har jag alltid gillat mer än själva julen. Tycker de här veckorna i december är så mysiga. Men i år är ingenting sig likt. Julkänslan är så svår att få tag i.
      Jag rör mig inte alls bland folk nu och hur jag nyligen blev så förkyld fattar jag inte. Jag träffar inte någon, har munskydd när jag går till sopbodan och när ICA/Coop kommer med matvaror. Ja, t.o.m. medan jag plockar undan dem. Och tvättar mig både under och efter undanplockningen. Det måste vara väldigt pigga och envisa "virrussar" som är i farten.
      Jag tycker faktiskt "Naked attraction" är en förolämpning mot TV-tittarna. Sådan smörja!

      Radera
  2. Som du ser så jobbar mina fingrar snabbare än min hjärna men du får försöka bortse från alla stavfel. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är inte alltid knoppen och kroppen följs åt. :D

      Radera
  3. Det är inte lätt att hitta positiva nyheter i dessa dagar. Roten till allt ont som händer stavas Putin. Den finaste julklapp vi alla kan få är att denne despot avsätts och skickas till Sibirien eller något annat kallt ställe. Eller varmt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skicka ut ryssputte i rymden i en raket. Utan returbiljett!

      Radera