tisdag 6 december 2022

GRATTIS FINLAND

Idag säger vi grattis till vårt östra grannland Finland som firar sin självständighetsdag.
Finland är känt som ett land med mycket kultur.
Vacker och intressant finsk arkitektur, konst, glas, textil, design, musik, litteratur har erövrat världen.
Även stora sportsliga framgångar kan skrivas in i Finlands cv.

Dessutom har Finland varit mycket klokare än Sverige när det gäller beredskapslager och annat som rör hur landet ska klara sig vid en eventuell kris.
Där har vi svenskar mycket att lära.
Krig och erfarenhet av jättegrannen i öster har säkert bidragit till klokskapen. 
en 
Helsingfors domkyrka
Helsingfors centralstation
Ståtlig byggnad!
Önskar grannlandet en trevlig självständighetsdag.
Heja Finland, och stort tack för min svägerska! Hon är toppen!

4 kommentarer:

  1. Vilken pampig domkyrka. Liknar nästan ett palats. Finland verkar för mig så avlägset. Men det är ju betydligt närmre än många länder i Europa. Märkligt! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finland har många vackra och pampiga byggnader. Vi har ju nära till finska gränsen och det finns mycket att se i grannlandet. Förr åkte vi dit och köpte kött, hobbymaterial, m m. IKEA Haparanda-Torneå ligger i Sverige, precis vid Finland gränsen.

      Radera
  2. Vi har bara dryga 11 mil till finska gränsen och mitt DNA visar att jag är finsk till 17%..Finländarna har oftast varit klokare än vi som borde ta lärdom av våra grannar lite oftare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min farmor kom från Seskarö som ligger väldigt nära finska gränsen. Så jag antar att jag också har en del finländskt DNA. --- Finländarna har varit kloka nog att lära sig av allt tufft de varit med om. Vi svenskar beter oss oftast som naiva bortskämda tonåringar: Jaja, det ordnar sig!

      Radera