lördag 24 december 2022

GOD OCH FRIDFULL JUL

Julafton. Smaka på ordet.
Jag minns hur spännande det var som barn när man vaknade på morgonen och efter frukosten fick lov att öppna en julklapp för att lättare klara av timmarna till den riktiga klapputdelningen.
Det doftade gott från granen och de utslagna hyacinterna och i radions enda kanal lyssnade man andäktigt till "Lillper". År 1957 ersattes Lillper med gulliga Nicke Lilltroll.
Minns ni hans hälsningsfras "mossa, mossa på er, alla människobarn"?
Fortfarande uppskattar jag skådespelaren Ragnar Falck när han "blev" Nicke och berättade om äventyren i Trollberget och Storskogen.
Han avslutade alltid med orden: "Må så grankott allihopa".
Det finns saker man aldrig blir för gammal för. Nicke Lilltroll är nostalgi.
Här kan man höra Nicke.
Idag kommer förhoppningsvis tomten på besök till dem som önskar det.
Må hans julklappssäck vara välfylld så det finns klappar till alla barn.
Njut av allt fint med julen!

2 kommentarer:

  1. När jag var barn tände vi levande ljus i granen på julafton. Det var enda tillfället för sen blev granen för torr och risken för brand överhängande. Då var det långt mellan "jularna", nu känns det annorlunda.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad jag minns så var det alltid elektriska ljus i vår gran. Men ibland hade jag en egen minigran i mitt rum och i den var det stearinljus. Fick bara ha den tänd en kort stund per dag och alltid med någon vuxen närvarande.

      Radera