lördag 4 september 2010

VOLVO - DET VAR DÅ

Bland mina sparade tidskrifter av allehanda slag så finns åtta nummer, från 1960 och 1961, av Volvos kundtidning Ratten. (Prenumeration helår 2 kr.) Den grundades 1930, men 2006 bytte den namn till Volvo Life. Sedan 1980 skickas den ut gratis till alla ägare av Volvobilar. Upplagan 1996 var 930 000 ex.

Volvos tidning Ratten, Nr 3, 1961. En sommarglad Alice Babs som "huvsmycke".

Ratten, Nr 4-5, 1961, sid 20-21. Undrar vad datorprestandan är i dag?

Ratten, Nr 6, 1961, sid 3.
Volvos dåvarande chef Gunnar Engellau reflekterar inför det nya året 1962.
-
Gunnar Engellau (1907-1988) blev VD för Volvo 1956. Då hade Volvo 12 000 anställda, 600 miljoner i omsättning och tillverkade 31 000 bilar. Då han lämnade Volvo var antalet anställda uppe i 40 000, omsättningen 6 miljarder och 205 000 bilar tillverkades.
Under Engellaus ledning blev Volvo ett världsomspännande företag med fabriker bl a i Gent.
När han slutade som VD 1971 efterträddes han av sin svärson Pehr G. Gyllenhammar. De följande sju åren, till 1978, var Engellau styrelseordförande i Volvo.
-
Den 13 augusti 1956, vid övertagandet av VD-posten i Volvo, mötte han alla sina anställda på Lisebergs utescen med orden:
"Jag tar av mig hatten för det som gjorts hittills, men jag tar av mig kavajen för framtiden."
(Fakta: Wikipedia)
-
Man kan verkligen undra över vad den skicklige och drivande förre VD:n skulle säga om Volvo i dag.

4 kommentarer:

  1. Det var bättre förr. Åtminstone var Volvo bättre förr. Det fanns en tid då Volvo såg ut som Volvo och inte som vilken bil som helst.
    För vår familj var det dock Saab som gällde. Vi har under årens lopp haft minst 5 av den sorten.

    SvaraRadera
  2. Har aldrig haft en Volvo heller,trots att min son jobbat på Volvo i många år.Han har givetvis en.Han har tillträtt på en ny chefspost inom forskning och utveckling nu i onsdags,så jag måste nog hålla liiite på Volvo iallafall.

    SvaraRadera
  3. Min pappa höll på Volvo - och ägde tre under årens lopp. Hans andra, tredje och fjärde bil var av detta märke. Jag har alltid talat väl om både Volvo och Saab, just för att de stod för svensk kvalitet. Och jag önskar att de fortfarande var svenska.
    Jag har aldrig ägt en, men däremot kört flera, bl a tranporterade jag Volvo personbilar (med Volvo lastbilar) från Torslanda i Göteborg när jag körde långtradare.

    SvaraRadera
  4. Ja, det kan man verkligen undra. Älskar iallafall också att hitta gamla magasin, dock helt modemagasin!

    SvaraRadera