lördag 11 december 2010

RÖJNINGSARBETE

Köksfönster i svart och vitt. Men adventsstake och röd liten luva avslöjar att julen är i antågande.
---------
Under den gångna veckan har jag städat i förråd, skåp och garderober. Det var inte så jobbigt och ambitiöst som det låter. Egentligen gjorde jag mig bara av med en massa saker som jag inte behövde längre. Och några prylar fick byta plats inom hemmets väggar.
-
I tisdags kom två killar från Röda Korsets Kupan och hämtade en del av mitt ratade överflöd. Jag hoppas att de prylarna ska komma till användning igen och glädja någon ny ägare i stället för att vara hyllvärmare hos mig. Visst är det lite miljövänligt med saker som lämnas till Kupan, Myrorna, kommunens återvinningscentral eller säljs på loppis och internet? Alla vinner ju på det. För att inte tala om hur roligt det är att fynda på dessa ställen. (Förklaringen till överflödet!)
-
Kalle Anka ser riktigt glad och förväntansfull ut inför städningen. Han har t o m satt skurborstar på fötterna.
Min inställning till städning kan man se på skurhinken till höger.
-
Att damma och feja är inte det roligaste jag gör. Men jag är överlycklig när dammsugarmagen är mätt och full av dammtussar, smulor och skräp. Det är härligt med städning!
När den är färdig.
-
I morgon är det tredje advent. Dagarna springer på snabba fötter och snart börjar det ljusna igen. Onsdagen 22 december infaller vintersolståndet. Så, håll ut!

5 kommentarer:

  1. Duktiga du! :) Ja! Vi håller ut. Bara några dagar kvar!

    SvaraRadera
  2. Mira, jag önskar att jag kunde ta åt mig av berömmet, men tyvärr... speciellt duktig är jag inte. Men ibland MÅSTE jag bara ta itu med oreda och dammtussar. Det är ju bara det att det finns så mycket annat som är roligare att göra.

    Fördelen med mörkret är att dammet syns mindre. Annat blir det när den lågt stående vårvintersolen tittar in. Hugaligen!

    SvaraRadera
  3. Jag läser ibland om folk som njuter av att städa. Det måste vara härligt att ha en sådan läggning. Fram med grönsåpan, gno och gnida, och sen luktar det gott och så börjar man om nästa morgon igen. Vilket liv! Då behöver man aldrig frukta vårsolen.

    SvaraRadera
  4. Jag har rensat bort en hel del dom senaste åren.Fört iväg mycket till Återvinningsbutiken på kronan.Dom har även fått hämta en hel del möbler.

    SvaraRadera
  5. Gunnel, det finns ju människor som t o m städar så ihärdigt att familjen flyr. Jag har aldrig förstått att man kan älska städning. Men, som du vet, så gillar jag ordning och reda och är en riktig pedant emellanåt.

    Yvonne, visst är det bra att Återvinningen, Kupan och Myrorna finns? Det mesta man vill bli av med kommer till nytta.

    SvaraRadera