måndag 10 oktober 2011

SVETTIGT, JUHOLT?

Håkan Juholt
(Bild från Wikipedia)

För tillfället har nog Håkan Juholt det svettigare än t.o.m. klimakteriska jag. Men av andra orsaker...

Vad ÄR det som händer med vissa människor? Vad är det som får dem att koppla ur hjärnfunktionen och tro att de kan komma undan med oegentligheter och rena dumheter?

Så småningom, när felen blir upptäckta, gör de snabbt och pliktskyldigast en pudel och skyller ifrån sig på de mest naiva sätt. Och i och med avbönen så tror och hoppas de att "de kan vända blad" och allt ska vara glömt och förlåtet.  

- Jag trodde jag gjorde rätt...
- Jag förstod inte...
- Jag visste inte...
- Jag hade inte den informationen...
- Det hade jag inte en aaaning om...
- Det har ingen talat om för mig...
- Nej, det kan jag inte påminna mig...
- Det har jag glömt...
- Jag trodde inte det gällde mig...
- Varför sa ingen det till mig?
- Men Putte Puttesson gjorde ju så...
- Det här måste vara något nytt...
- Så här har det då inte varit förut...
- Jag måste ha varit sjuk den dagen...
- Vi hade en överenskommelse...
- Men Fia Fiasdotter hade ju okejat det...
- Reglerna är vaga och luddigt skrivna...
Och så vidare.

Hur ska vi göra för att få högavlönade makthavare - och andra - att förstå och acceptera att etik och moral, regler och lagar gäller oss alla?

 De flesta av oss drömmer väl ibland om en kista full med guld och det är okej. Men vi ska fylla den på ett ärligt sätt.
Så de´ så!

8 kommentarer:

  1. Jag kunde inte ha sagt det bättre.

    SvaraRadera
  2. Det är en sorglig soppa han satt sig i den gode Juholt. Och han är inte den förste och kommer inte att bli den siste.

    SvaraRadera
  3. Skaffaren: Jodå, det hade du visst det! Vi som läser din blogg vet att du har god hand med orden.

    Gunnel: Ja, tyvärr så är det många som väntar på sin tur att få trampa i klaveret. Hur skulle det vara om folk började tänka efter - FÖRE?

    SvaraRadera
  4. Ja....man har liksom tappat förtroendet för politiker.........makt....pengar är nära sammanknippat..........

    SvaraRadera
  5. Mufflo: Vissa människor blir berusade av makt och pengar och ju högre lön de får, desto girigare blir de. Mycket vill ha mer...

    SvaraRadera
  6. Mufflo: Tack för lämnade "tass-avtryck"!

    SvaraRadera