onsdag 15 februari 2012

PAPPER OCH TRÅD, TACK!

Efter alla år med morgontidning av papper och telefon som sitter fast i telefonjacket i väggen så är det svårt att ändra sig. Vanor är besvärliga att bryta. Jag kan inte tänka mig att säga upp min papperstidning för att istället endast läsa nyheterna på nätet. Jag kan inte heller tänka mig att säga upp det fasta telefonabonnemanget och istället bara nyttja mobiltelefonen.

Jag vill pappersprassla med morgontidningen samtidigt som jag äter frukost och lyssnar på radion. Efter att ha uppdaterat mig om det senaste dygnets nyheter vill jag med pennan i hand lösa dagens namnsdagskryss. Det är lite joxigt att använda bläck- eller blyertspenna på datorskärmen.

Dessutom har datorn en bestämd plats och får inte följa med på utflykter mellan rummen. Den har sitt hem i arbetsrummet och där står den. Alltid. Aldrig att "lappetoppen" skulle få trängas med gröttallrikar, tekoppar och smörgåsar på frukostbordet. 

Min gamla, tunga, omoderna Bell-uppfinning.

Om jag känner för att maratonpladdra så vill jag göra det i en telefon som helst inte sänder ut hälsovådlig strålning. Den "trådiga" hemtelefonen är för lååånga, intressanta samtal om livets början och livets slut och allt roligt och spännande däremellan.

Jodå, jag har en mobiltelefon, ja, faktiskt två - en i reserv ifall jag skulle ha glömt att ladda den ordinarie - men jag använder dem mycket sparsamt. De är för kortfattade verbala meddelanden och sms. Möjligen kan någon liten bild slinka med ibland. Men sedan är det stopp.

I hemmet finns även två trådlösa telefoner, men dessa lär ju också stråla omkring sig, så de används bara då och då.
En annan aspekt som jag tycker är viktig i telefonisammanhanget är att telefonen fungerar, även om strömmen eller bredbandet lägger av. Så telefoni över nätet existerar inte i min värld.

Kalla mig gärna tråkig, omodern och/eller bakåtsträvande, men så här vill jag ha det. I alla fall tills vidare. Jag säger ju inte att det är för alltid. Snart kanske det varken finns papperstidningar eller fast telefoni. Men den dagen, den sorgen.

Ha en skön onsdagskväll!

5 kommentarer:

  1. Jag vill också ha kvar papperstidningen och jag tror att det dröjer länge än innan den är borta. Jag tror, för man kan ju bara tro, att den fasta telefonin försvinner snabbare. Man kan ju fördyra abonnemang och andra kostnader så att ingen har råd att behålla sin gamla stortelefon

    SvaraRadera
  2. Gunnel: Ja, man vet ju aldrig vad Telia och de andra telefonileverantörerna får för sig. Men jag kommer att ha kvar min gamla trådis så länge jag kan.
    Vi får starta ett litet uppror.

    SvaraRadera
  3. Tidningen på morgonen är det viktigaste!!(Dock inte samma som du)Den läser jag på nätet. Söndagar är så trista,när man inte har sin kära blaska till kaffet!
    Mobilen blir mer och mer viktig för mig,eftersom jag surfar på den bl.a.Men den fasta får nog vara kvar!!

    SvaraRadera
  4. Yvonne: Om morgontidningen är sen eller uteblir (ve och fasa!) så känns det som att hela dagen börjat fel. Vid söndagsfrukosten löser jag lördagstidningens korsord.

    Mufflo: Tack detsamma! Här blir den SNÖIG!

    SvaraRadera