söndag 13 maj 2012

HÖNSMAMMAN OCH DEN ROLIGE MANNEN

Ibland tänker jag att det är tur att jag inte har några barn. Jag misstänker att jag skulle ha varit världens värsta hönsmamma och säkert inte släppt ut ungarna ensamma förrän på 40-årsdagen. Möjligen 30...

En mig närstående man får dagligen välmenande råd om att vara rädd om sig och se upp för allehanda saker som kan hända. Trots att han är en mycket lugn, klok och sansad person så har jag faktiskt fått rätt ett par gånger – missöden och olyckor kan ske, hur försiktig man än är. När jag är lite extra "hönsmammig" brukar han retas med mig och kalla mig "huskors" och/eller "järnlady".

I morse skulle han fixa lite med gräsklipparen. Med stor försiktighet startade han projektet, men hur det nu var så började klipparen glida iväg och mannen skyndade sig att greppa tag i den. Det gick så snabbt att han inte hann fundera på var han satte händerna. Ett finger kom i kläm och blodvite uppstod. Ingen allvarlig skada, en skråma bara, men naturligtvis gav det mig en anledning att utbrista:
– Där ser du, olyckor kan hända!

Senare idag var det dags för honom att teakolja ytterdörren.
– Vilka säkerhetsåtgärder bör jag vidtaga inför denna farliga uppgift? undrade han.
– Ja, sa jag, kanske skyddsglasögon?
– Jag funderar på skor med stålhätta, ifall jag råkar tappa penseln.
– Det låter bra! tyckte jag och skrattande. Det räcker med skador för idag.
– Ja, och så tar jag på mig flytväst om jag eventuellt skulle snubbla och falla i burken.
   
Behöver jag tala om att denne man får mig att skratta mest varje dag? Hans humor är försynt, snäll – och väldigt rolig. Han gillar att retas med folk och kanske någon gång t.o.m. säga saker som de inte vill höra, men det är aldrig någon som tar illa upp. Allt sägs med värme och på ett sådant sätt att ingen kan bli arg eller stött. Ofta kommer han med alldeles oväntade repliker som får människor att tänka till... för att sedan skratta gott och länge.
Hans kompisar brukar säga: "Han vet inte själv hur rolig han är. Och det gör det ännu roligare."
Så sant!

Ta vara på söndagskvällen!

7 kommentarer:

  1. Underbart med en karl som har humor och får en att skratta. En vän att vara rädd om.

    SvaraRadera
  2. Gunnel: Humoristiska – och ärliga – människor är det bästa och värdefullaste man kan ha omkring sig.

    SvaraRadera
  3. Du skriver väldigt bra, vet du det?!

    SvaraRadera
  4. Det måste vara härligt att ha dig i närheten också.........

    SvaraRadera
  5. Mira: Tack! Mycket uppskattat med beröm från en annan väldigt bra skrivare! :o)

    Mufflo: Njae... det undrar jag. Finns säkert någon som inte håller med. ;o)

    SvaraRadera
  6. Du är för härlig!!! Jag har ju inte heller några barn men är en riktig "hönsmoster"!

    SvaraRadera
  7. Tusen Vaser: Det känns bra att veta att vi åtminstone är två! :o)

    SvaraRadera