fredag 11 maj 2012

MÄN JAG FALLIT FÖR

Några av mina manliga favoriter – i bokform. Det kanske verkar vara en udda blandning, men begåvade människor kommer i alla tänkbara former och färger och blir berömda inom vitt skilda områden.

Egentligen behöver ingen av dessa män någon närmare presentation. Ja, det skulle vara Mitchum då som kanske inte är så bekant för dagens unga.

Om man tittar på när och var Leonardo, Michelangelo och Palladio levde, så slås man av att de alla tre verkade under så gott som samma tid och var födda i samma land. Det är fantastiskt vilka genier som Italien har skänkt världen.

 Leonardo da Vinci (1452-1519)
Italiensk målare, arkitekt, ingenjör,uppfinnare, naturforskare. Universalgeniet.

Michelangelo Buonarroti (1475-1564)
Italiensk målare, skulptör, poet, arkitekt.

Andrea Palladio (1508-1580)
Italiensk renässansarkitekt.
(Här kan man läsa ett tidigare inlägg om Palladio.)

Peter Carl Fabergé (1846-1920)
Rysk guldsmed och juvelerare.

Robert Mitchum (1917-1997)
Amerikansk skådespelare, sångare.

Elvis Presley (1935-1977)
Amerikansk sångare och skådespelare.
(Böckerna är från 1958 respektive 1957)

Luciano Pavarotti (1935-2007)
Italiensk operasångare, tenor.

Underbara konstnärer, var och en på sitt sätt! Tyvärr finns ju ingen av dem längre. Jag skulle ha velat träffa dem allihop och ställa tusen frågor.

Men jag har även några kända levande favoritmän. Som jag heller aldrig kommer att träffa.
Om dem har jag skrivit här.

Ha en god fredag – tillsammans med din egen favorit!

2 kommentarer:

  1. Du vet säkert vad jag kommer att säga om de döda männen. Sex av de sju får mer än godkänt men den sjunde, den gamle skådespelaren, platsar inte i sammanhanget.

    SvaraRadera
  2. Gunnel: Det gör han visst det, du förstår dig bara inte på hans charm! Därför tackar jag lite extra för Mitchum-boken som du med make överraskade mig med efter att ni hittat den i en bokhandel i London för många år sedan. En välkommen present!

    SvaraRadera