fredag 15 juni 2012

KLARSYNT PARKPROMENAD

Sedan i eftermiddags ser jag bättre. Det gick bara en vecka innan de ringde från optikern och meddelade att mina nya glasögon var klara för avhämtning.
Efter några småjusteringar av bågen så satt de nya brillorna bra på näsan och bakom öronen.
Oj, med ens fick världen skarpare konturer!

Några få minuters promenad från optikern ligger en liten oas, Hermelinsparken.
Mina (uppdaterade) korpgluggar såg att vattnet plaskade glatt i parkens fontän... 
... för att kvillrande fortsätta ner i den lilla bäcken.
Parkens häggar såg nästan ut som brudslöjor.
(På vissa ställen var det alldeles vitt på marken – såg ut som det snöat.)
Och det doftade underbart!
I en liten rabatt blommade några vackra och ovanliga tulpaner.
(Mobilkameran behöver minsann inga extra linser för att ta skapligt skarpa bilder. Och de kan dubbelklickas.)

Mitt emot Hermelinsparken ligger Norrbottens Museum. Där pågår en utställning: Hemslöjden 130 år.
Om någon dag visar jag bilder från den.

Ha en härlig helg!

6 kommentarer:

  1. Många bilder blev det. Den jag satt på min blogg är väldigt lik din. Dessutom har jag en likadan bild av tulpanerna som jag ska sätta in en annan dag.

    SvaraRadera
  2. Gunnel: Såg just att vi tagit nästan identiska bilder. Men de där vita, doftande skönheterna gör sig på bild. Synd att vi inte har doftande bloggar. I alla fall idag...

    SvaraRadera
  3. Så fina bilder! Luleå är en vacker sommarstad! Hemslöjden 100 år...där deltar några av mina elever, fast på Liljevalchs. Trevlig helg!

    SvaraRadera
  4. Vattenkviller är det bästa som finns... Nästan! Tack för dina fina, klarsynta bilder och tänk att era häggar blommar nu. Våra har blivit både utblommade och uppätna... Ha en skön helg själv!

    SvaraRadera
  5. Gila: Det var ovanligt grönt och vackert i parken idag. (Och det berodde inte bara på de nya glasögonen...)
    Hemslöjden, elever, Liljevalchs? Nu blir jag lite nyfiken! Berätta mera!

    Mira: Vattnets olika ljus är så rogivande. (Utom en droppande kran!) --- Även här blir häggarna uppätna och fula vissa år. Det är länge sedan jag sett dem så vackra som nu, nästan mer vita än gröna. Med sådana skönheter som motiv blir t.o.m. mobilkamerabilder bra.

    SvaraRadera
  6. Mira: Det ska naturligtvis vara "vattnets olika ljud". (Men faktiskt så skiftar ju även vattnets ljus, om man tänker på färgskiftningarna.)

    SvaraRadera