tisdag 5 november 2013

INTE PÅ ÖNSKELISTAN

 Då och då under årens lopp har det ju hänt att man fallit pladask för en och annan sak i någon butik. Den där känslan: "Åh, så läcker, den där måste jag bara köpa, den skulle passa så bra till duken/servisen/soffan/mattan/tavlan/gardinerna/o.s.v."
Tack och lov så har pladask-fallen, ha-begäret och pryl-köpandet minskat med åren.

Förra veckan gjorde väninnan och jag en liten tur på stan. Besökte några varuhus, lyfte på en sak här och en pryl där, kollade priser, kommenterade färger och former, sa "åh så snygg!" eller "usch så hemsk!", ställde tillbaka varan och vandrade vidare.

I ett av varuhusen - dessa varor finns i de flesta varuhus - hittade vi några produkter som vi genast bestämde oss för att vi inte skulle skriva in på önskelistan till jultomten. Vi var helt överens om att dessa ting var typiska "onödor". I alla fall i våra respektive hushåll.
 Det första vi såg var en färgglad sockervaddsmaskin.
- Men där är ju grejen jag önskat mig i hela mitt liv! utbrast väninnan och log
med humorglitter i ögonen.
- Så bra, sa jag, då behöver jag inte fundera över din julklapp längre. Men kom ihåg att jag vill att min sockervadd ska matcha färgen på maskinen. Bjud inte mig på något mesigt vitt sockerklet! 
 Vi strosade vidare bland de hushållstekniska pryttlarna. Bakom nästa hörn dök det plötsligt upp en kaffebryggare, modell Dyr.
- Och kolla! sa jag, här har vi grejen som jag alltid önskat mig!
- Jaha, sa väninnan, men det måste jag säga är lite märkligt, just med tanke på
att du inte dricker kaffe. Någonsin.
(Jag har i många år klarat mig med en kaffebryggare, modell Billig. Så där 100 SEK. Den går mycket bra att brygga te i.)
- Det spelar väl ingen roll, invände jag. Man kan ju undra hur ofta du går omkring
och trånar efter sockervadd?
- Antagligen lika ofta som du trånar efter en kopp kaffe, svarade väninnan glatt.
 Vi fortsatte vår vandring och snart fann vi...
 ... ett muffinsjärn.
- Nix, sa vi i korus, det går alldeles utmärkt med pappersformar på en plåt som sedan sätts i ugnen. Och förresten har muffins en tendens att placera sig på höfter och mage. Verkligen en onöda!
 
- Strandhögtalare då? Vad tror vi om dem? De står emot både fukt och damm.
Vore kanske något för ett ostädat badrum?
Men handdammsugaren i häftig färg och design var ju förstås lite kul.

Om det nu varit så att jag inte redan hade ägt både en vanlig dammsugare och en kombinerad hand- och golvdito så kanske jag kunde funderat på den knallrosa tingesten.
Men, nej, ingenting från den ovanstående tekniska femklövern hamnar på min önskelista.
Och inte på väninnans heller.

Vilka prylar kan ni vara utan?
---
Ett litet tillägg:
Pyssel och Pinaler, min andra blogg, skrev jag lite senare under tisdagen om ett par saker som jag också såg i varuhuset. De kanske hamnar på önskelistan. Men bara kanske.

4 kommentarer:

  1. Jag kan känna som du.........men förnöjsamhet när jag avstår är fantastisk.
    Gillar det enkla livet.....och då behövs inte många prylar.....men har både dator, surfplatta och läsplatta. :-))

    Ingemar

    SvaraRadera
  2. Ingemar: Välkommen till Snaquesaligt!
    Att kunna strunta i en massa onödiga prylar känns härligt. Vårt överflödssamhälle visar sig på butikshyllorna. Egentligen klarar vi ju oss utan det mesta.
    Jag har två datorer, en stationär och en laptop, och en vanlig mobiltelefon att ringa med. (Alltså ingen "smartis".)
    Än så länge äger jag varken surf- eller läsplatta. Men man vet ju aldrig... ;-)

    SvaraRadera
  3. Vilka prylar kan man vara utan? Om man ska välja av de saker man har i hemmet så blir det nog äggkokaren som används allra minst. Den kan jag utan större saknad ge bort till någon.

    SvaraRadera
  4. Gunnel: Är den en gåva eller har ni köpt den själva? (Jag visste inte ens att ni hade en äggkokare.)
    Det är nog flera saker jag skulle kunna göra mig av med, bl.a. råsaftscentrifugen. Det är år och dag sedan den användes. Men den gör helt underbar saft/juice av äpplen.

    SvaraRadera