onsdag 20 november 2013

PLUMPT OCH DUMT

Visst var humorserierna i TV bättre förr? Jag saknar verkligen snäll, vänlig och trevlig underhållning. Jag vill inte ha en massa svordomar och ful-prat. Jag vill skratta, inte bli förargad.
Och absolut inte förfärad.
Jag vill ha soligt och roligt - inte plumpt och dumt. 
 
Jag må vara en tråkmaja, men jag tycker inte att serien "Svensk humor" som går på SVT1 är särskilt kul. Skrattar vi svenskar åt den? Njae. 
De enda sketcher som roar mig i de programmen är Galenskaparnas. De står i en klass för sig med en fyndig, intelligent och stillsam humor.
Partaj-gänget (foto: Wikipedia)
Kanal 5:s program "Partaj" anser jag var mycket roligare förr. Jodå, det finns fortfarande höjdpunkter men nog är de färre. Några av inslagen är bara tråkiga och andra är bara plumpa.
Men jag gillar Christine Meltzer, gärna som Hollywoodfrun Gunilla Persson. Och Johan Pettersson som Zlatan. Dessa två skådespelare är programseriens behållning. De är väldigt skickliga.
Solsidan (foto: TV4)
TV4:s "Solsidan" ser jag gärna. Jag skrattar gott åt paren Alex och Anna och Fredde och Mickan och deras liv i vardag och fest.
Här nedan kommer några exempel på program som jag verkligen tyckt om.
Vissa kanske tycker de är mesiga, men det struntar jag i!
Den amerikanska serien Cosby om familjen Huxtable var ett absolut måste när den sändes.
Likaså var man tvungen att följa det förälskade, men något omaka paret "Dharma och Greg".
 "Huset fullt" - en charmig, varm och rolig serie om pappan som blir änkeman och får hjälp av både svåger och bästa vän för att ta hand om de tre döttrarna.
"Skenet bedrar" - väldigt roligt om den vanliga engelska förorts- och hemmafrun Hyacinth Bucket som till varje pris försöker framstå som en fin lady från överklassen.
Irländaren Dave Allen orsakar fortfarande rena skrattparoxysmerna hos mig när jag tittar på den DVD jag har med honom. Eller kollar honom på Youtube. Tala om en lysande underhållare/stå-uppare! Han drev vilt med religion, kyrkan, krig, kärlek, sex, ja allt, men på ett intelligent och avväpnande sätt.
Varför sänds inte hans show i repris? Den håller än.

Trevlig - och glad - onsdag.

8 kommentarer:

  1. ´Vad man saknar de gamla humorprogrammen, där man skrattade så magmusklerna värkte. Men TV4 Komedi sänder en del av de gamla humorprogrammen, t ex Dharma och Greg och några fler.

    Mycket av dagens humor är rå och plump och elak med några lysande undantag.

    SvaraRadera
  2. Jag kände igen en del serier även om jag nästan aldrig ser tv.................

    SvaraRadera
  3. Gunnel: TV4:s "extrakanaler" är bra på att visa humorserier från förr; i Sjuan kan man t.ex. ofta se repriser av "Mash" och "Skenet bedrar". Men alla har inte de kanalerna. Jag tycker att SVT borde kunna reprisera fler gamla godingar. Mer skratt åt folket!

    Mufflo: Också "sällan-tittare" kan ha fått en skymt för att TV:n råkade vara på... ;-)

    SvaraRadera
  4. Jag håller med. Svensk humor är inte vad svensk humor varit. Men hur ska någon någonsin kunna leva upp till Hasse Alfredsson och Tage Danielsson?

    SvaraRadera
  5. Mira: Det är nog uteslutet att någon/några skulle nå upp till Hasse och Tages intelligenta och underfundiga humor. Den var i en klass för sig. Vilken tur vi hade som fick uppleva dessa två fantastiska underhållare.
    Trevlig helg, Mira!

    SvaraRadera
  6. Ha en skön söndag.................

    SvaraRadera
  7. Ha en skön söndag.................

    SvaraRadera
  8. Mufflo: Tack, först nu ser jag din hälsning. (Har varit dator-fri sedan i lördagskväll.)
    Ha en skön vecka!

    SvaraRadera