söndag 18 december 2016

FUNDERINGAR PÅ FJÄRDE ADVENT

Idag tänder vi det sista adventsljuset för i år.
Julen närmar sig, bara sex dagar kvar. Julförberedelserna går in i slutspurten.
Jag upplever det som att årets adventstid har gått fortare än någon tidigare.
Men det beror säkert på att jag börjar bli gammal; med tilltagande ålder får man en annan syn på tidens flykt ... och livet överhuvudtaget.
Perspektivet förändras när de återstående åren blir allt färre.
Det märker jag mer och mer för varje dag.
Det ligger ett stort vemod i den upptäckten.
Man tar ingenting för givet längre. Inte ens morgondagen.
Och därmed planerar man inte så långt framåt som man gjorde förr.

Vid födseln får vi ingen garantisedel med antalet år, adventssöndagar, jular eller midsomrar vi kommer att ha till vårt förfogande. Det är bara att hoppas på att de blir många och lyckliga.
Givetvis bör vi använda våra dagar så bra som möjligt.
Okej, vi missar där emellanåt. Men vad gör det?
"Så bra som möjligt" betyder olika för var och en av oss.
 Dessa funderingar kom plötsligt för mig så här på nattkröken.
Nu hoppas och önskar jag att ni får en skön fjärde advent utan alltför mycket stress.
Sätt er ner och bara njut mitt i julstöket.
Julen kommer och går även om julklapparna under granen har sällskap av några dammtussar.
Det vet jag. Av erfarenhet.

6 kommentarer:

  1. Vi har samma inställning till julen. Det måste inte vara perfekt och dammfritt överallt. Det måste väl synas att det finns levande människor i huset? Tiden står inte stilla och väntar medan jag jagar dammråttor. Hoppas du får en fin adventssöndag.Idag ska jag klä julgranen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Många drabbas av total "perfekt-hysteri" när det gäller julen. Så onödigt. Hellre lite skit i hörnen än en hop sönderstressade och utschasade människor kring julskinkan. Julen ska vara mysig samvaro med nära och kära.
      Det är länge sedan jag hade julgran. Pumlorna är nedpackade, för gott. :)

      Radera
  2. Man behöver ju inte ens lägga julklapparna under granen. Då är det ingen som ser tussarna. Man behöver inte ha någon gran heller för den delen. En potta med granris för doftens skull räcker. Och hyacinter. Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man behöver inte ens ha julklappar. ;) Jag har två mini-minijulgranar. Under dem kan det möjligen rymmas en inslagen hasselnöt. Hyacinter = ljuva barndomsminnen. Kram tillbaka!

      Radera
  3. Vi vet inget om framtiden, inte ens säkert att vi har en framtid. Det är så man tänker när man blir äldre. Men man kan inte göra annat än gilla läget och vara glad över att man "får" bli äldre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man har ju egentligen aldrig vetat något om framtiden. Men man har i alla fall trott att den skulle räcka en stund. I vår ålder ter sig nu den stunden väldigt kort.

      Radera