tisdag 6 december 2016

KVARTALETS PÅSE NÖTTER - SPELREKLAMEN

Dagens ämne är så allvarligt att "VECKANS påse nötter" genast ändras till "KVARTALETS".
Vad har hänt med de kommersiella TV-kanalernas reklaminslag?

Numera innehåller reklamavbrotten snart bara spelsajter där varenda en lockar med generösa starterbjudanden som dräller av fria spel, bonusar och vinstchanser. 
Allt för att locka in så många som möjligt i spelberoende.
Här talar vi riktigt lömsk och ful marknadsföring.
Det här borde förbjudas.
Jag, som knappt ens hållit i en kortlek, är förfärad.
Detta är lika beroendeframkallande som alkohol, knark och tobak.
Jag fattar inte hur denna hemska reklam okritiskt och ohämmat får ta över allt mer av reklamtiden.
Under en TV-kväll dyker det upp massor av olika spelbolag, det kan säkert vara 20-25 stycken.
Det är ju inte klokt!
Dags för bojkott! På alla fronter!
Vi vet att många människor blir fast i spelmissbruk. För vissa kan det t.o.m. gå så långt att de sitter och spelar både dag och natt, satsar varenda krona de har (ja, även av andras pengar), lurar nära och kära och till slut förlorar arbete, familj och vänner. Inte sällan går de också in i djup depression.
Katastrofen är total.
 
 
 Jag hade väl aldrig trott att jag skulle börja sakna enfaldig tandkräms- och schamporeklam.
Eller helt tramsiga och obegripliga bilder till någon larvig produkt som jag absolut inte behöver.
Men nu verkar den reklamen plötsligt väldigt snäll, trevlig och oförarglig.
Och, viktigast av allt, den frestar inte någon att bli schampomissbrukare.

Spelreklam ska överhuvudtaget inte förekomma någonstans med tanke på vad spelandet ställer till med. Det finns alldeles tillräckligt med tragedier och elände ändå.
Och de kändisar som visar sig i en del av dessa reklamsnuttar borde skämmas!

Så tycker jag!

10 kommentarer:

  1. Jag håller med dig. Egentligen gillar jag ingen reklam alls i TV. Den hackar sönder programmen helt, så när det äntligen är dags för fortsättningen på dem, så har man glömt vad som har hänt. Det påstås att reklam behövs för att göra bra program, men eftersom det inte görs så många bra program....som jag gillar...så går det väl lika bra att skippa reklamen helt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland kan jag tycka det är bra med reklampaus, speciellt om det är en långfilm jag ser. Då kan jag dricka vatten, gå på toa eller bara röra på mig, sträcka på benen.
      Nej, "reklamfria" (hm ...) SVT gör lika bra program som reklamkanalerna så det argumentet håller inte.

      Radera
  2. Spelar 15 rader på lotto varje lördag, stående. Något får man ändå satsa. Annars kan man ju inte klaga på utdelningen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ditt spelande är lååångt från spelsajternas farlighet. --- Jag spelar inte på något och tror faktiskt jag vinner mest. ;)

      Radera
  3. Jag löser ofta korsord under reklamen och är alltför distraherad för att riktigt veta vad som sänds. Man kanske borde varna för spel på samma sätt som för vin och cigaretter. "Köp, men använd icke", eller "Spela, men bara det som är gratis."

    SvaraRadera
    Svar
    1. Spelsajtsreklamen har formligen exploderat och det borde få varningsklockorna att ringa hos folk. Det betyder ju att det är en MYCKET lukrativ bransch annars skulle reklamen ha försvunnit. Lukrativ för ägarna givetvis. Inte för användarna.

      Radera
  4. Jag håller med dig till punkt och prick, det är helt galet tokigt det där spelandet.
    Spelar icke, köper någon gång en lott, men mycket sällan.
    Jag blir helt galen på den där reklamen, hur ska man bojkotta när stora företag styr 'alltet'. Suck suck . . . känner faktiskt en dam i min ålder som har fastnat i spelet,
    hon vinner men förlorar mkt mer.
    Må väl/ Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. För mig är det fullständigt obegripligt att denna spelreklam får finnas. Den borde förbjudas helt eftersom den ofta drar ner människor i rena fördärvet. På andra varor som kan orsaka beroende finns varningstexter (hur mycket nytta de gör är väl diskutabelt) men på spelreklamen finns inga varningar. USCH! säger jag.
      Önskar dig en fin tredje advent!

      Radera
  5. Jag håller med dig. Det är så sällan jag tittar på tv så jag märker det väldigt väl de få gånger jag tittar. På kvällarna kan samma reklamsnutt, någon skränig spel-sight(stavning där?),komma var 5:e minut, filmen blir totalt förstörd, man orkar inte titta klart utan går och lägger sig istället. Även i pressen har de riktigt "fula" annonser. De är uppbyggda som ett seriöst reportage på en helsida, ser inte alls ut som reklam, men om man tittar på det finstilta står det att hela artikeln är en annons. Jag har sett dessa flera gånger.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här reklamen är vidrig. Jag mår riktigt dåligt när jag ser den. Och jag önskar att alla gjorde det. Tyvärr är det många som vill "pröva lyckan" och sedan är de fast i spelandet. Och spelbolagen tar ju inget ansvar utan gnuggar händerna av glädje. Det sunda förnuftet är alldeles bortblåst. Mycket märkligt att inte lagstiftarna vaknar.
      Ha en riktigt fin tredje advent!

      Radera