fredag 25 oktober 2019

LJUS I MÖRKRET

Helgen närmar sig, alltså den sista helgen i oktober. Inte julhelgen. Visserligen ställer vi om klockorna till vintertid (normaltid, jaaa!) under natten till söndag men än dröjer det några veckor innan det är dags för advent.
Men redan nu är det några ljuslängtande (kanske även jullängtande?) närboende som vill vara ute i god tid. Sedan en dryg vecka lyser både en adventsstake i ett köksfönster och några lampdekorerade buskar på en granntomt. Trots regn och tjock dimma ser man tydligt ljuspunkterna.
Från mitt köksfönster ser jag adventsljusstaken i grannhuset.
Bilderna är tagna idag på eftermiddagen.
Och från ena vardagsrumsfönstret syns glittrande ljusslingor i buskarna medan gräsmattorna fortfarande är murrigt gröna.

Jag förstår alla som vill lysa upp det kompakta höstmörkret lite extra just nu.
Innan snön kommer är det verkligen MÖRKT.
Varje liten ljuspunkt känns välkommen.
Till och med en adventsstake i oktober.

Och vad som också är välkommet är att vi under söndagen 27/10 återgår till normaltid/vintertid.
Hurra!
Vid 03:00 natten mot söndag är klockan alltså plötsligt bara 02:00.
Hoppas EU snarast bestämmer sig för att normaltid ska gälla hela året.
Nu får det vara slut med sommartidstramset.
Ett annat ljus i höstmörkret (eller i vårsolen) är fantastiska sångerskan Sarah Klang!
Vilken röst! Här kan man tala om KLANG!!!
Jag måste köpa hennes nyaste skiva!
Kanske har ni redan hört henne sjunga "You´ve got the whole world in your hands"
i Volvo-reklamen i TV? Det var där jag upptäckte henne.
Här sjunger hon "New Day Coming".
Njut sista oktoberhelgen!

6 kommentarer:

  1. Det ska bli så skönt att det blir normal tid igen. Jag gillar inte det här ändrandet fram och tillbaka. Jag väntar nog till 1:a advent med att sätta fram mina adventsstakar, men då åker allt julpynt fram. Jag älskar att pynta inför julen. Grått och trist här med, men hellre det än snö. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, må det snart bli slut med ställa-om-klockan-tjafset. --- Startdatum för adventsstakarna är till första advent även här. Däremot får balkongens ljusslinga med många små LED-lampor börja lysa tidigare. Den ser jag inte som speciellt "julig".
      Varm kram från höstruggigt norr!

      Radera
  2. Inga adventsstakar hos mina grannar än. Däremot har många satt ljusslingor på balkongen. De lyser verkligen upp de mörka kvällarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske liiite tidigt för adventsstakar men helt okej med ljusslingor både här och där. Jag gillar dem, de är fina ljusglimtar i mörkret.

      Radera
  3. "ställa-om-klockan-tjafset." Håller med fullständigt. 1980 hade vi dessutom mycket färre klockor att ställa om, nu är det ju jobbigt många.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anders, tack för att du håller med om ställa-om-klockan-tjafset!!! För mig som har klockor i vartenda rum (vissa har flera) är det nästan så jag blir utbränd av allt omställande. Jag har varit emot detta med sommartid ända från början och här på bloggen har jag gnällt om det så många gånger. När solen står som högst på himlen DÅ är klockan tolv! Basta!

      Radera