tisdag 29 oktober 2019

SKRATTFRAMKALLANDE GRODOR

Ibland bjuds man på ett gott skratt från de mest oväntade håll, alltså från sådant som egentligen inte alls är avsett att vara roligt.
Det kan vara ett mejl, en annons, en tidningsrubrik, en skylt, ja, precis vad som helst.
(Klickbara bilder.)
Nedanstående är ett klipp ur ett mejl från Panduro som häromdagen dunsade ner i min inkorg.  
Men Panduro då!!!
Det språket hade jag inte väntat mig från ert företag.
Här är det tydligt att någon har fingersnubblat på tangentbordet.
(Attans att K och L ska vara så nära varandra!)
Vad sägs om lite korrekturläsning före nästa mejlutskick?
Förresten ... "we are panduro"? Och ... "joina oss"?
Vilket svengelskt trams!
Och så kollar vi en en husannons från Hemnet som jag såg för ett par dagar sedan.
De flesta husspekulanter skulle nog föredra en "lättskött, mindre gräsmatta".
Eller "liten, lättskött".
Och borde det inte stå "förutom" före gräsmattebeskrivningen?
Hm, märklig svenska.
I samband med Doris Days bortgång i maj 2019 gjorde jag en sökning hos CDON om Days mysiga film "Pillow Talk". Svaret blev en motfråga. Hahaha!
Trevlig tisdag!

6 kommentarer:

  1. Jag får också meddelanden där jag ibland inte fattar ett dyft p.g.a. stavningsfel och syftningsfel. Grammatiken står inte högt i kurs idag. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intresset för att lära och använda sig av en någorlunda vårdad svenska verkar — för många — inte precis toppa prioriteringslistan.
      Norrbottenskram!

      Radera
  2. Livet blir lite roligare med språkliga märkligheter. Dock inte lika roliga när man själv åstadkommit grodorna. Men den svengelska som används i Paduros annons är bara irriterande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, och så får språkpoliser, som jag, en orsak att gnälla. Panduros svengelska är snudd på bottennapp.

      Radera
  3. Hu gör du för att skilja på (de är väl 2?) dina olika Gunnlor? (En Gunla, flera Gunnlor heter det väl?)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inga problem, bara att klicka på namnet i respektive kommentar så ser jag om jag hamnar i Norrbotten eller Skåne. ;)

      Radera