tisdag 17 december 2019

LEKSTUGA

Här hos mig är det rena lekstugan.
Kanske har jag blivit lite "inspirerad" av Com Hem:s och TV4:s bråk på sandlådenivå.
Alla berörda där borde få varsin hink och spade och sedan utkommenderas till närmaste sand- eller snöhög. Möjligen skulle de då leka av sig och sedan börja uppföra sig som vuxna.
Vad håller de på med??? Allihop borde ställa sig i skamvrån.
Min lekstuga berör i alla fall bara mig och inte 1,6 miljoner TV-tittare.

Hur som helst, jag har gett mig själv en liten julklapp, ett bildredigeringsprogram till datorn.
Eftersom jag inte alltid mått/mår så bra vill jag ibland bara göra något roligt — och helt onyttigt.
Vissa dagar står datorn mörk och tyst, liksom TV:n. Men rätt vad det är så känns det kul att datorpyssla en stund eller kolla in något program i "dumburken".

Att vara lite kreativ på datorn är så roligt! Jag gillar det. Spela spel eller bara surfa runt är inte min grej. Jag vill leka, upptäcka, göra något.

Jag har haft den fria versionen av redigeringsprogrammet tidigare men kände att jag ville ha några fler val och fiffigheter, så ...
Det är inte alls något avancerat program men det räcker för mig. Tror jag ... I alla fall tills vidare.
Och det var inte dyrt heller, ca 400 kr.

Under hela tiden med dator har jag fixat och donat med lite av varje, bl.a. med enkla animeringar. T.ex. nu senast med adventsljusens lågor under de gångna adventssöndagarna.
Och lite annat smått och gott.

En julig lastbil kan ju få växla mellan halv- och helljus.
Okej, jag erkänner, jag är barnslig men det kan man väl få vara.

En ljusslinga får lysa upp bloggsidan så här i juletid.
Under mörkaste tiden på året och med en svart bakgrund på bloggen så är det inte fel med några extra lampor.

Men jag har inte bara animerat.
Lastbilen ovan och bilen nedan kommer från Pixabay och de bilderna får man ju använda helt fritt. T.o.m. ändra i dem — lägga till eller dra ifrån. Mycket trevlig och användarvänlig sajt.
          Lade till julhälsning, tomte och renar.
Här har tomten och renen fått lite extra dekor.

Ja, ja, det är ingen måtta på vad gamla tanter kan sysselsätta sig med!

(Alla bilder klickbara, som vanligt.)
Ha en fortsatt bra vecka. Och stressa inte ut er.
Julen kommer och går oavsett dammtussar i hörnen och köpemat i kylen.

8 kommentarer:

  1. Även om du säger att programmet är lätt att använda, så är jag imponerad av vad du kan göra. Mitt tålamod hade inte räckt ändå fram är jag helt säker på. Pixaby har jag kikat in på ibland och jag får nog göra det lite oftare, för det verkar var mycket kul där. Ha en fin sista vecka innan jul. Här stressas det inte heller. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. I (för mig) ointressanta sammanhang har jag inget tålamod alls men om jag gillar det jag gör då kan jag glömma tid och rum.
      Pixabay är en mycket trevlig bekantskap. Med MASSOR av bilder. :D
      Önskar dig också en bra vecka! Kram!

      Radera
  2. Enastående tålamod du har med tekniken. Min skrivare slutade funka efter senaste Windowsuppdateringen och det tog mig fem timmar av förhöjt blodtryck att få den att börja fungera igen. "Det är ju så lätt" säger besserwissrarna, men när man får två alternativ och inte fattar vad nåt av dem går ut på så är det INTE lätt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hm ... min kära moder sa ibland att mitt tålamod icke var köpt i en järnhandel. Alltså var det mycket skralt. Men som jag skrev till Gunnel högst upp så beror det på vad det handlar om. Och teknik har alltid intresserat mig. Men att dator/skrivare tjafsar kan driva mig mycket nära blodstörtning. :( Pyssel är en hel annan sak. :D

      Radera
  3. Det är tillåtet att leka i alla åldrar. Själv har jag inget tålamod alls just nu, men under min långa levnad har jag haft perioder av hängivenhet för olika saker både lekfulla och allvarliga.
    Pixabay är ett fynd för bildletare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Med tilltagande ålder så försämras ju våra sinnen så det är snart bara barnasinnet, ursinnet och vansinnet man har kvar. Och barnasinnet är nödvändigt för att stå ut med ålderdomen. Ja, kanske även de andra ... ;)

      Radera
  4. Kul att du pysslar och fixar med datorn och bilder. :)
    Verkligen proffsiga bilder!
    Och Pixabay är jättebra. Vi använder det på jobbet ibland. Min kollega och jag är ju de som arbetar med skolans hemsida.
    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gäller att ta vara på och njuta av trevliga stunder. Och datorpyssel hör till de mysiga.
      Pixabay är en bildskatt i alla sammanhang. Där hittar man det mesta.
      Nära-jul-kram!

      Radera