fredag 13 december 2019

LUSSEDAGEN

Idag firar vi Lucia.
Att det dessutom råkar vara fredagen den trettonde struntar vi i.
Jag tror jag har hört att det faktiskt händer mindre tokigheter den dagen än andra dagar.
Kanske tar folk det lite extra lugnt just detta datum. Åtminstone de som är skrockfulla.
Lucior kommer i alla storlekar, färger och modeller och alla är jättesöta.
Och dessa "ljushuvuden", så välkomna de är i mörkaste december.
Är det någon gång på året vi behöver mycket ljus och värme så är det ju just nu när dagsljuset är kortvarigt och vädret småruggigt.
Men kom ihåg, på fjärde adventssöndagen, den 22 december, infaller vintersolståndet och då börjar vi gå mot ljusare tider igen.
Så det är bara att hålla ut i några dagar till.
Hur som helst, idag lyser vi upp tillvaron med luciatåg och sång, lussekatter och pepparkakor.
Jag önskar er en vacker och finstämd luciadag.

6 kommentarer:

  1. En liten föraning om ljusare tider idag, och det kan behövas. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här blir det knappt riktigt ljust nu, speciellt om det är mulet. Och det har det varit mycket av. Kram!

      Radera
  2. Lucia behövs verkligen i Sverige med tanke på mörkret.
    Jag lyssnade litet på SvT Plays Luciamorgon men lyssnade inte på hela konserten eftersom det inte riktigt var min “stil”. Litet för modernt för mig.
    Hittade som tur var en riktigt fin video med Adolf Fredriks musikklasser som spelats in tidigare idag - lade ut den på min blogg. Det var stämningsfullt.
    Ja, fredagen den 13 vet jag inte om den dagen är värre än andra dagar men jag var litet extra vaksam eftersom jag skulle till en bilmekaniker idag.
    Luciakram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Första året på länge som jag inte såg Luciafirandet i TV. Jag gillar inte heller det moderna. Det ska vara de gamla, välkända sångerna som man kan sjunga med i. Just kring jul är det extra viktigt med det traditionella stuket.
      Hoppas bilen "mår" bra nu! ;) Och du också!
      Tredje-advents-kram!

      Radera
  3. Hörde någonstans att det är svårt att hitta lucior idag. Varför vet jag inte men luciatraditionen är fin och vi behöver alla ljus i håret vi kan få den här mörka årstiden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har också hört att det på vissa orter är svårt att finna luciakandidater. Men luciafirandet får inte upphöra. Det är en vacker och stämningsfull tradition. Mer ljus åt folket!

      Radera