måndag 18 december 2023

JULVECKANS UTMANINGAR

Idag smyger/springer (stryk det som inte passar!) vi in i julveckan.
December har gått förfärande fort.
Förresten, det gäller ju hela detta år.
Många (läs: kvinnor) stressar nästan ihjäl sig den här tiden på året.
För att sedan på julaftonen sjunka ihop som en urvriden trasa i närmaste fåtölj.
Allt p.g.a. en massa krav, verkliga eller inbillade, om (o)nödvändigheten med ett skinande rent hem, otaliga hemlagade maträtter och minst sju sorters perfekta och delikata kakor.

I detta hem stressas det inte.
Har sällan gjorts. Och absolut inte nu för tiden.
Mycket beroende på att jag inte har/har haft familj.
Haha, man klarar sig undan en hel del när man är singel.
Och, under mina sambo-år hade jag en mycket snäll och hjälpsam man.
Alla vet ju att ugglor är kloka så ni som just nu rusar genom decemberdagarna i full fart;
gör som ugglan!
Sätt er i fåtöljen en stund och läs en bok.
Kolla, till och med tomten unnar sig en paus med vilsam läsning mitt i julbrådskan!
En liten rast då och då är smart återhämtning.
 
Själv får jag ta många raster när jag nu försöker lära mig den nya datorn.
Den gör mig ganska frustrerad emellanåt med bl.a. sin nya Windows 11.
Varför måste all teknik ändras hela tiden?
Vi gamlingar har ju inte den där självklara data-genen som den yngre generationen tycks födas med. Nej, vi gamlingar får kämpa!
Mys i svart och vitt!

6 kommentarer:

  1. Här stressas inte heller. Finns ingen anledning till det tycker jag. Städa passar bättre att göra efter jul.Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. I vår ålder ska det vara färdigstressat. Vi ska bara ta det lugnt och njuta av tillvaron.

      Radera
  2. Har gjort en kakdeg och ska baka hallongrottor i morgon. Stressigt värre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, det blir en stressig vecka!

      Radera
  3. Men så spännande att läsa om hur du kom att köra lastbil! Verkligen tufft gjort Annica på den tiden.
    Jag reagerar numera inför de “platta” (framtill) lastbilarna som finns i Sverige (kanske även i övriga Europa) jämfört med de amerikanska som har en längre “nos” framtill. Ser flera bilder som visar hur de amerikanska lastbilarna ser ut som du lade ut.
    Jag firar inte jul och har bara min adventsljusstake och julduk framplockade. Det räcker bra.
    Jag har inte provat Windows 11 ännu och förstår att det är mycket att sätta sig in i. De skulle verkligen inte behöva byta program hela tiden men pengar styr ju tyvärr allt numera.
    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du gillade mitt lastbilsinlägg. Jag har berättat om min lastbilskörning några gånger tidigare. Om du har tid och lust kan du kolla under etiketten `Bilar´.
      Kan förresten berätta att de "platta" lastbilarna på svenska kallas "frambyggda" och de med nos kallas "torpedbyggda". :) Vid en eventuell frontalkrock skulle jag föredra en torpedbyggd. :/
      Jag kämpar på med nya datorn och Windows 11 men tror jag ska ringa HP:s support så fixar det sig nog snabbare. Men då gäller det att fatta vad supporten talar om. Ibland känns det som proffsen pratar över ens huvud. DE kan ju!
      Sänder långväga kram!

      Radera