torsdag 20 februari 2014

BOKREA OCH SEVÄRDA TV-PROGRAM

Nästa vecka börjar årets bokrea. En höjdpunkt för många bokälskare. I mitt tycke har den dock förlorat en del av sin forna glans. Den är inte längre den stora bokfesten.
Men fortfarande lusläser jag katalogerna, prickar för intressanta objekt, jämför priser och strosar runt några timmar för att bläddra i de förprickade titlarna och kollar om de är lika intressanta som de verkade i katalogen. Men numera väntar jag någon dag för att slippa premiärträngseln.
Mest blir det böcker om konst, hantverk, arkitektur, design, resor, språk, kåserier, poesi, citat, humor, vetenskap. En och annan bok om hundar och bilar kan jag också falla för.
I år har Akademibokhandeln några konstböcker, bl.a. om Art Déco och Art Nouveau som måste få en extra titt. Men först bör jag inspektera vilka böcker jag redan har om dessa stilar.
Jag köper sällan romaner/deckare eftersom de går att låna på biblioteket. Och de känns mindre viktiga att äga. Men böcker om ovanstående ämnen vill jag ha i bokhyllan, ständigt tillgängliga.
Tyvärr har trängseln i hyllorna blivit ett problem som inte bara går att nonchalera. Alltså har bokinköpen minskat betydligt. Men, som sagt, jag kollar fortfarande utbudet och för det mesta så lämnar jag affären med en bok. Eller flera.
 
På tal om böcker... igår fann jag ett kollegieblock där jag skrivit upp massor av citat. (Gillar!)
Bland de många pärlorna passade två särskilt bra så här i bokreatider.

 "Att tycka om en författare och sedan träffa honom/henne
kan vara som att tycka om gåslever och träffa gåsen." 
(Arthur Koestler)
 "När en bok och ett huvud stöter ihop och det låter ihåligt,
är det inte säkert att det är bokens fel."
(Georg Christoph Lichtenberg)
Jag känner mig faktiskt lite träffad av det andra citatet...
Jo, ett par saker till:
Ni missade väl inte SVT2:s program som gick i kväll, torsdag, kl 18:00, "Geniet Leonardo da Vinci" (en av mina absoluta favoriter)? Repris 08:10 (!) i morgon fredag, om min TV-tidning har rätt. Men jag antar att det sänds fler gånger.

Och om ni gillar arkitektur så går det en fransk serie i Kunskapskanalen som heter "Banbrytande arkitektur". Varje avsnitt är 25 minuter långt och tar upp en speciell byggnad någonstans i världen. Mycket sevärt. Håll utkik efter sändningstider.
I Kunskapskanalen vimlar det av vackra, spännande och intressanta program. 

Ha en skön fredag.

4 kommentarer:

  1. Någon har sagt att ett rörigt skrivbord tyder på ett rörligt intellekt. Låt oss hoppas att det även gäller bokhyllor!

    SvaraRadera
  2. Jag ska bara titta på bokrean, inte köpa. Här finns inte plats för fler böcker.

    SvaraRadera
  3. Kunskapskanalen är bra,håller helt med dig.Att låta bli att köpa böcker är INTE lätt.Få se hur det går!

    SvaraRadera
  4. Ninna: Kan vi inte bestämma oss för att det är så? Jag tycker det låter helt logiskt.

    Gunnel: Men vad händer om du hittar något intressant och drabbas av ha-begär?

    Yvonne: Kunskapskanalen har något för alla! --- Men hitta böcker man vill ha - DET är lätt!

    SvaraRadera