fredag 29 maj 2020

FREDAGSRÖRA


Datakunnig vovve.
(Klickbara bilder.)

Trots saknaden efter en vän, skrämmande coronapandemi och lite vanligt vardagsstrul så ilar dagarna förbi i snabb takt.
Livet snurrar vidare och rätt ofta måste man göra en shoppingtur för att det ska fortsätta att snurra.
Igår var det dags att "klick-shoppa" hem både mat och lite andra nödvändiga varor (kläder!) via nätet.
Datorer och internet ÄR smarta uppfinningar.
(När de används med vett och sans.)
Utan dator vore det väldigt svårt att klara av shoppandet för en gammal gumma som har medlemskap i flera riskgrupper och som helst bara ska hålla sig hemma i karantän.

Man kanske kan säga att viruseländet tajmade sin ankomst rätt väl ändå eftersom vi lever i IT-samhället med alla dess möjligheter. Många kan jobba hemifrån, vi kan kommunicera med varandra via datorer och mobiler och t.o.m. se den vi talar med även om den personen är långt borta.
Vi kan sköta de flesta bankärenden via datorn.
Och våra nätbeställda varor kan vi oftast få hem till dörren eller postlådan.

Alltså är det bara att sätta sig ned och shoppa loss.

Men det finns något som inte ens den allra bästa dator kan fixa:
Tandläkarbesök.
Förra veckan när jag tuggade på en bit gurka (!) lossnade en bit från en tand.
Jag önskar jag kunde skicka tandskräpet i ett mail till min tandläkare.
I virustid känner jag inte den minsta entusiasm för denna "utflykt" men nöden har ingen lag.
Tandläkaren och personalen bär förhoppningsvis skyddsmasker. 😷
Men jag då ...? 😏
Förresten, det finns ju massor av gör-det-själv-videor på nätet ... borde kanske kolla om jag hittar någon om tandläkeri. 

Det mesta finns ju faktiskt bara ett klick bort.
Må ni ha en skön pingsthelg!

8 kommentarer:

  1. Haha! Om du hittar någon instruktionsvideo på nätet om tandläkeri så får du höra av dig. Där finns pengar att tjäna. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det vore trevligt att dryga ut pensionen lite. ;) Kunde kanske kombinera hårklipperi med tandläkeri. Att klippa mitt eget rufs har ju gått bra trots att jag är autodidakt så nog borde en Youtube-video och lite träning på mig själv räcka för att öppna Antas Hår- & Tandvård.

      Radera
  2. Antas hårvård är absolut av högsta klass. En frissa jag litar på. Tror inte jag lika säkert skulle utsätta mig för Antas autodidakta tandvård.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, tack för hårvårdsberömmet! Men helt autodidakt inom tandvård kommer jag inte att vara sedan jag gått igenom Jonivörsity of Youtube. Du kan vila helt trygg när jag använder min stora slagborrmaskin från Classe O. Och om bedövning skulle behövas så har jag en mysig gummiklubba i verktygslådan. Tyvärr kan jag ju inte använda den på mig själv. Det är nackdelen med att samtidigt vara både patient och tanddoktor. Lättare när det gäller hårklipperi. :)

      Radera
  3. Jadu, nu pratar dom om just E-handeln på nyheterna, just nu när jag läser dina rader :) Vi handlar som aldrig förr via nätet tydligen!! Inte så konstigt nätet är ju öppet 24/7 veckan lång :) Mindre kul med tanden, aj och oj....hoppas det löser sig annars får du göra som en bekant till mig gjorde, använde superlim!!! Det finns lösningar på allt ;)
    Pingstkram!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Näthandeln blomstrar och det är förståeligt eftersom vi inte bör besöka och trängas i vanliga butiker. Känns bra att man, trots corona, kan få hem det man behöver.
      Superlim kanske får bli lösningen. ;) Jag ryser vid blotta tanken på att jag måste till tandläkaren. Hade det inte snart varit semestertider skulle jag skjutit upp besöket på obestämd tid.
      Pingstkram till dig också!

      Radera
  4. Ajajaj, tandflisor är inte att leka med..... Har man inte värk så går det ju ann, men man kan inte låta bli att vara där med tungan! Och dyrt blir det sa stämman..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu, mer än någonsin, önskar man ju att allt ska "gå som på räls". Inga tandflisor, inga läkarbesök, att alla köksmaskiner ska fungera, o.s.v. Men det är väl bara en orealistisk dröm.
      Jag skulle gärna betala någon tusenlapp extra bara jag kunde undvika tanddoktorn. :/
      Glad pingst!

      Radera