söndag 3 juli 2011

I VÄNTAN PÅ MJÖLKBILEN

Dagens bild och dikt.
(Kan det vara solsting?)


Här sitter jag och spejar,
vinkar glatt och hejar
åt alla som passerar. 

Här sitter jag och viftar
med tummen ivrigt liftar
- men alla mig kasserar.

Här sitter jag och dinglar
cyklisterna de pinglar
- jag tror pinglet går i dur.

Här funderar jag och hunden
(som inte sitter bunden)
- om mjölken ska bli sur.

Här svettas vi i grönskan
vi har en enda önskan
 - att vi snart får lifta...

...till stan när mjölkbilen parkerar
vid vår pall och chaffisen markerar
att vi kan sluta vifta.

Nu sitter vi i bilen
för att åka sista milen
till stan - och sen, returen...

... tillbaka hem till landet
- om vi nu hann det - 
den togs med morgonturen.
-----
Må väl både till lands och sjöss! Och även till lufts!

4 kommentarer:

  1. Sitt inte och kallna på pallen,
    gå hem och gosa med nallen,
    Jag tror mig nämligen veta
    att mjölken kommer i tetra.

    SvaraRadera
  2. Anta, den snaquesaliga poeten3 juli 2011 kl. 21:50

    Gunnel Goethe:
    I solens sken jag inte kallnade på pallen
    och tänker inte alls gå hem och gosa med nallen.
    Om jag ska gosa med någon uti gröna lunden
    så blir det minsann med den lilla söta hunden.

    SvaraRadera
  3. Må så väl själv på din pall! :)

    SvaraRadera
  4. Mira: Tack! Snart ska jag kliva ner - så här dags på kvällen börjar det kännas lite svalt i bara bikini. ;o)

    SvaraRadera