lördag 23 februari 2013

LÖRDAGSBAK OCH SVENSKA FOLKETS GODA SMAK

Det är ganska länge sedan jag bakade. Det är en aning märkligt eftersom jag verkligen gillar att baka. Men idag blev det i alla fall några hallongrottor och semmelbullar.
Den härliga doften av nygräddat dröjer sig fortfarande kvar i köket, trots att det är flera timmar sedan brödet togs ur ugnen. Men inte mig emot – den doften kan jag stå ut med...
Hallongrottor som nu ligger i frysen.

Köttbullsformaren är helt oduglig till just köttbullar, men toppen att använda till hallongrottor. Ja, den är riktigt bra till de flesta kaksorter som ska klickas ut.

 Sexton semmelbullar blev det av 3 dl mjölk.
Idag gjorde jag som Roy Fares i SVT1:s "Go´kväll" brukar tipsa om:
"Smält inte smöret utan arbeta in det – (rumstempererat!) – i degen efterhand. Då behövs mindre mjöl och bullarna blir porösare."
Och faktiskt, jag tror de blev fluffigare än vanligt. Goda är de i alla fall. De avsmakades... till Melodifestivalen.


Melodifestivalen... ja, den är en historia för sig. Här hölls både tummar och tår för att smaklösa och dekadenta Army of Lovers INTE skulle gå vidare. Ett tack till svenska folket som visade vett och sans och placerade AoL där de hör hemma. Alltså utanför final och Andra chans.
Däremot gjorde många unga flickors favorit, Ulrik Munther, succé – men så är han ju en trevlig yngling som inte skämmer ut sig.
  
God söndag!
(Den sista i februari, nästa söndag är det redan den tredje mars. Tänka sig!)

4 kommentarer:

  1. Jag firade faktiskt med chokladte och hallongrotta när Army of Lovers inte gick vidare. Så elak är jag men de är bara för mycket, Dekadent är ordet.

    SvaraRadera
  2. Gunnel: "Precis min åsikt!" sa Bill. "Och min också!" sa Bull.

    SvaraRadera
  3. Ja, en lättnandets suck när de inte gick vidare :)

    SvaraRadera
  4. Helena: Man är glad, nöjd och tacksam att de åkte ut!

    SvaraRadera