torsdag 7 februari 2013

SE DETTA TV-PROGRAM OM FÄRGER!

 Igår kl 18:00 gick det ett program i SVT2 som hette "Ser du vad jag ser?" I min TV-bilaga stod det inget mer (och heller ingenting om repriser) så jag visste inte vad det skulle handla om. Som tur var så kollade jag och då hade tyvärr redan de första 15 minuterna gått. Men de återstående 45 satt jag stilla som ett tänt ljus och bara lät mig underhållas.

Programmet visade sig vara en engelsk dokumentär om hur vi ser och upplever färger och var mycket intressant. Och jag menar MYCKET! Åtminstone för alla oss som fascineras av färger.

I morse sändes en repris och ytterligare en repris går
i morgon natt, alltså natten till lördag, kl 02:05 i SVT2.
Eftersom jag missade första kvarten och även dagens morgontidiga repris så sökte jag och fann det på SVT Play. Så nu har jag sett hela.
 "Färger" - G. Behrens
---
 Tycker man om färger och är intresserad av deras inverkan på oss människor, så se programmet! Spela in det! Eller, klicka här och se det på SVT Play. Där ligger det till 13 februari. Passa på! Det är en väl använd timme.

Okänd tavla i fina färger.
---
Det var allt för idag! Ha en skön kväll!

10 kommentarer:

  1. Annica: Vilken vacker tavla av den okände. Den kan jag nog hitta en plats för.

    Vi (du och jag) var för ganska många år sedan och lyssnade på en man som jag glömt namnet på. Han hade en intressant föreläsning om färger. Vad jag mest kommer ihåg var att han avådde från svart och gult tillsammans. Det gav intryck av geting och ilska.

    SvaraRadera
  2. Gunnel: Den okända tavlan skulle även jag ha plats för.
    Det var i maj 2000 som vi lyssnade på psykologen/färgterapeuten Karl Ryberg som medryckande berättade om färger. Vid den uppskattade föreläsningen var han klädd i gula byxor och sprakande färgglad skjorta. Kul och annorlunda.

    SvaraRadera
  3. Tack för tipset om programmet! Jag som nästan aldrig ser på TV har ikväll tittat både på antikrundan och det intressanta programmet.Jag tyckte så synd om tjejen som inte kunde se färger.Tänk om man skulle förlora färgseendet,det vore hemskt!

    SvaraRadera
  4. Helena: Kul att du gillade det! Två roliga program på samma kväll - härligt!
    Ja, den tjejen går miste om mycket vackert här i livet. Färger är ju fantastiskt!

    SvaraRadera
  5. Kul, det ska jag se. Tack för tippset.

    SvaraRadera
  6. Ska kolla in det på "playen". Trevlig helg!

    SvaraRadera
  7. Stort tack för tipset! Hur kunde jag missa det, färgnörd som jag är... Men jag var väl ute och gick med hunden...

    SvaraRadera
  8. Randiga Tråden: Varsågod! Bara kul att ha något att tipsa om.

    Tusen Vaser: Gör det, absolut sevärt program!

    Mira: Ingen orsak! Jag tror att många intresserade kan ha missat programmet. Även de "hundlösa" ;-) Det var ju så dåligt annonserat. Ren tur att jag kanalzappade just då.

    Trevlig helg, ALLESAMMANS!

    SvaraRadera
  9. Så bra att du skrev det,tack!Ska spela in det inatt!Spännande!
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  10. Yvonne: Ett bra program som man kan se igen. Funderar också på att spela in det.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera