torsdag 28 februari 2013

KÖRKORT 1955

På min andra blogg, Pyssel och Pinaler, skrev jag igår om varuetiketter och annat som min mamma sparat från förr. Vid inköp till familjen antecknade hon ofta datum och pris.
Jag slutade blogginlägget med: Det var tider det!
Det kan jag upprepa idag.
Bland alla gamla papper så fann jag också denna kvittens på mammas körkortskostnad. Ungefär 350 kronor kunde det kosta att ta körkort år 1955. Vad kostar det idag? 15-20 000? Visserligen är lönerna mycket högre numera, men det är ändå väldigt mycket pengar. Och en omöjlighet för många ungdomar. Körkort kanske borde ingå i gymnasieutbildningen eftersom det krävs för många jobb.
Nu börjar temperaturen falla och fryser våta vägbanor.
Så snälla... kör försiktigt!!!

7 kommentarer:

  1. Mitt körkort kostade runt 300 kronor på den tiden jag hade 600 kronor i månadslön. Nu ska man vara ganska välavlönad för att klara körkortet på en halv månadslön.

    SvaraRadera
  2. Gunnel: Senast vid fem års ålder borde man ställa sig i bostadskö och samtidigt börja pensions- och körkortsspara.

    SvaraRadera
  3. Mitt körkort kostade 525:- 1972.
    Min första månadslön var på 500:-
    Av den sparade jag 300:-
    Det var tider det.

    SvaraRadera
  4. Så spännande. Jag kommer inte ihåg vad mitt kostade.

    SvaraRadera
  5. Skaffaren: Vad trevligt om man fortfarande kunde spara 60% av lönen. Det vore tider det!

    Randiga Tråden: Mitt körkort kostade drygt 300 kr, om jag minns rätt. Men så var det också länge sedan, på 1960-talet.
    Usch, vad jag är gammal! :-(

    SvaraRadera
  6. Jag gillar verkligen din blogg.........du skriver på ett så varsamt sätt..........kan man säga så?????????

    SvaraRadera
  7. Mufflo: Tack, vad roligt! Jag blir så glad att du tycker det. :-)

    SvaraRadera