lördag 30 mars 2013

ÄGGSTRA KUL KONST

Eftersom det är påsk och ägg-tid så passar det bra att visa ett litet konstverk med just ägg.
Klickbara bilder.
– "Hoppsan! Jag tappade ägget på golvet!"
Bilden med det målade "förlorade" ägget kommer från boken/häftet här nedan.
Framsida...
 ... och baksida.
En bok med få men underhållande sidor – riktigt rolig att bläddra i. 
 
Sedan länge är jag väldigt fascinerad av (och, ja, faktiskt smått förälskad i) det som på franska kallas trompe l´oeil (på engelska: trick the eye), alltså motiv som är tredimensionella och som ska försöka lura ögat. Har själv testat att måla lite i denna teknik – i all anspråkslöshet och med blandat resultat. Det är alltid lika spännande att se om man lyckas få fram någon 3D-effekt i bilden.
En T-shirt som jag målat.

Nertill på tröjan.

Baksidan.

 Och baksidan av en annan T-shirt.

Också tröja med Anta-design.

Om man googlar trompe l´oeil så får man över sex miljoner träffar. Här kan ni välja och vraka bland dem och läsa mer om denna intressanta konstform.
Som avslutning två verk av mycket skickliga lura-ögat-målare. 
Det här är både konst och humor. 
En fiskande man i en båt – målad på en tunna.

 Skulle ni våga gå in i detta badrum? Visst känner man lite svindel?

5 kommentarer:

  1. Vilka läckra bilder och vad duktig du är med att göra T-shirts............glad påsk............

    SvaraRadera
  2. Du har lyckats väldigt bra på egen hand.

    SvaraRadera
  3. För rätt många år sedan fanns det en del artiklar om detta i veckotidningar, det är så jättehäftigt! Jag tror inte att jag provat att söka på det sedan jag började med datorn, det ska det bli ändring på! På nätet måste man ju kunna hitta massor! Du har verkligen talang med ditt måleri också, väldigt fint, det du målat!Någon gång måste jag också prova!
    Ha en fortsatt trevlig Påsk!

    SvaraRadera
  4. Anonym: Håller med!

    Mufflo: Proffsen är helt suveräna på detta. Mina T-shirts är bara en försiktig viskning i jämförelse. Men kul är det.

    Gunnel: Tack, jag är en glad amatör.

    Helena: På nätet finns det hur mycket som helst om trompe l´oeil. Man vet knappt var man ska börja. Men det är roligt att kolla runt och häpna över vilka skickliga konstnärer det finns.
    Du som är så pysslig och händig ska absolut prova på att "lura ögat". Dessutom är du ju ingen nybörjare när det gäller att hantera en pensel. Så småningom hoppas jag det dyker upp något 3D-alster på din blogg. :-)
    Ha en trevlig avslutning på påsken!

    SvaraRadera