tisdag 26 januari 2010

MORMORS FINA SAKER

Mormors aftonväska och teaterkikare
-
Hur många gånger hade min mormor tillfälle att använda aftonväska och teaterkikare? Hon och morfar bodde i ett mindre samhälle i Västerbottens kustland, där morfar arbetade som faktor vid ett sågverk. På den tiden kan det inte ha funnits så många möjligheter att få klä sig fint och ge sig ut i "stora, fina världen".
-
Mest troligt är dessa saker från hennes tid i USA. Där gavs nog fler tillfällen till teater- och festbesök. Jag skulle så gärna vilja veta när de fina accesoarerna plockades fram ur gömmorna för att användas.
-
Samma funderingar har jag om innehållet i mormors stora hattask. Där ligger en stor, svart, vidbrättad hatt med en dekoration av små, vita fjädrar; en svart yllekjol med blanka dekorband; en svart-vit blus i två lager chiffong; en svart sidenblus kantad med spetsar; en svart spetsblus och en del andra småsaker. Det är gamla, vackra kläder och jag undrar vid vilka festligheter hon bar dessa plagg. Det är svårt att förstå när hon hade chansen att klä sig så fint.
-
Aldrig någonsin kommer jag att få veta hur hennes liv var och hur ofta den vanliga strävsamma vardagen förgylldes av festligheter. Antagligen inte särskilt ofta. Men tanken på att hon då och då fick klä sig riktigt fin gör mig glad.

1 kommentar:

  1. Nog är det väl synd att man inte vet mera om sina gamla släktingars liv. Särskilt när det är så spännande och annorlunda som din mormors. Men för en faktor och hans fru kunde de nog bli en och annan liten fest i Skellefteå.

    SvaraRadera