lördag 17 april 2010

APRILVÄDER OCH PERMISSIONSPROTEST

I dag behöver jag sommarbilder! Ett av dagens (mindre) bekymmer är att våren kommit av sig. Den har bara tagit en tillfällig paus.
Men snön vräker ner och målar återigen landskapet vitt - bättrar på de kvarvarande snöhögarnas smutsigt vita kulör.
Plusgraderna har fått ge sig för någon envis minusgrad som hamnat totalt fel. April visar sitt mest nyckfulla humör.
Jag längtar intensivt efter blommor och söta fågelskrämmor.

Så, nu känns det lite bättre! Men tyvärr bara tillfälligt, för nu kommer det riktigt allvarliga. När jag tänker på det så vänder det sig i magen på mig.

Engla- och Pernillamördaren Anders Eklund ska få (eller har redan haft) en fyratimmars permission för att köpa solglasögon, en bok och gå ut och äta. Visserligen under uppsikt av uniformerade vakter, men ändå. Jag "gick i taket" när jag hörde om detta.

Den mannen ska aldrig mer vistas ute i samhället. Han ska, för resten av sitt liv, endast andas fängelseluft. Hans enda vandringar ska vara fram och tillbaka på en inhägnad fängelsegård. Han har förverkat sin rätt att sätta sin fot någon annanstans. Någonsin.

För brottsoffrens anhöriga måste detta kännas som ett hån. Jag lider med dem. Nej, lås in karl´n och kasta bort nycklarna! Det borde för övrigt gälla alla som inte respekterar människoliv.

Världen är galen. Låt oss andas djupt och njuta av blommorna.

3 kommentarer:

  1. Underbart vackra bilder som väl kan vara till minne av Pernilla och Engla. Deras anhöriga har ett helvete och att behöva läsa att mördaren Anders Eklund behöver lufthålspermission måste för dem kännas som ett hån. Fängelsets luft måste väl räcka för en person som inte respekterar andras liv.

    SvaraRadera
  2. Inga blommor i världen räcker till för att hedra Pernilla och Engla, Carolin och Frida och alla andra som fallit offer för mördare runt om i landet. Men deras anhöriga ska i alla fall veta att människor tänker på dem, lider med dem och reagerar över kriminalvårdens pjosk med förövarna.

    Tack för att du tyckte att bilderna var fina! Du var med när jag tog dem på koloniområdet.

    SvaraRadera
  3. Har man gjort såna saker som Anders Englund ska man inte ha några permissioner. Då ska man sitta inlåst, helst hela livet utan en chans attt någonsin komma ut igen.

    SvaraRadera