torsdag 29 april 2010

HOPPSAN! SÅ DET KAN BLI!

Det är inte alltid det blir som man tänkt sig. Här kommer tre berättelser från min närhet:
-----
- 1 -
Det var en tvättdag för länge sedan. Mamma laddade maskinen för andra gången den dagen. Turen hade kommit till pappas undertröjor, kalsonger (långa och korta) och några handdukar. Allt var frid och fröjd. Tills hon öppnade luckan och hittade pappas tröjor och kalsonger vackert babyrosa.
-
Hon hade inte märkt att hennes knallröda morgonrock (som varit med om många tvättar och inte borde fälla) hade gömt sig i maskinen efter första tvättomgången. Plaggen visades upp och hela familjen skrattade gott, utom pappa. När han fick se sina underkläder blev han först tyst och sedan sa han lugnt: "De där kalsongerna tar jag inte på mig. Du får kasta dem eller försöka få bort färgen." Jag tror mamma, efter visst besvär, lyckades få dem vita igen. Eller också färgade hon dem i en "manligare" kulör.
(I dessa dagar hade babyrosa varit mer manligt okej.)
Kalsonger som jag målat till en närstående MC-älskare
--------------
- 2 -
Mina föräldrar hade några riktigt goda vänner som var från Skåne. Mannens arbete (stationsmästare på SJ) förde familjen till Norrbotten på 1940-talet och ödet ville att mina föräldrar och "SJ-paret" skulle hamna i samma hyreshus. En mycket varm vänskap utvecklades mellan de unga paren och den höll livet ut, även sedan "stinsfamiljen" efter några år flyttade tillbaka söderut igen.
-
Kontakterna mellan de goda vännerna, skilda åt av ca 150 mil, fortsatte och efter många år började min mammas femtionde födelsedag närma sig. Frun från Skåne ville absolut gratulera genom att överraska "på plats". Hon hade telefonpratat med mamma och försiktigt hört sig för om att vi norrbottningar skulle vara hemma den närmaste tiden. "Jodå, så här mitt i vintern finns inga resplaner." Väninnan satte sig på tåget och åkte genom hela Sverige.
-
Dagen innan mammas födelsedag ringer det på dörren. Mamma öppnar och där står hennes goda vän från Skåne och ropar: "Grattis på 50-årsdagen i morgon!" Mamma blir naturligtvis alldeles tagen av denna uppvaktning. Särskilt med tanke på att hon dagen därpå fyller 49 år! De närmaste timmarna präglades av stor förvåning (både skånsk och norrbottnisk), skratt, mycket prat och kramar.
Grattis! På 49-årsdagen!
---------------
- 3 -
 En av mina kusiner är frisör. En dag (detta hände också för länge sedan) så hade han fått ett varuprov, en flaska med innehåll typ "Brun utan sol". Kusinens pappa, min farbror, fick syn på flaskan och frågade, mycket skeptisk, om han fick ta hem den för att prova de fantastiska dropparna. På kvällen tog farbror T och gned in ansiktet, lite hipp-som-happ. Han trodde ju inte alls på produkten. "Brun utan sol, bah!"
-
Morgonen därpå vaknar han av högljudda skrattsalvor. Hans fru stirrar både förskräckt och roat på honom, samtidigt som hon försöker hålla tillbaka sitt bubblande skratt. Skyndsamt tar farbror T en titt i spegeln och ser sitt ansikte, en provkarta på bruna nyanser - och blekt svenskt. Bilden nedan visar på ett ungefär hur han såg ut.
-
Ett intensivt gnuggande med allehanda vätskor, krämer och t o m kemikalier tog vid i den tidiga morgontimman. Ingenting hjälpte. Jag har för mig att han stannade hemma från jobbet den dagen.
Brun utan sol!
-----
Det blir inte alltid som vi tänkt oss. Det kan bli mycket roligare!

3 kommentarer:

  1. Sånt händer!Pinsamt nog firade vi en svägerska på hennes 50-årsdag---ett år för sent!!Häpp!

    SvaraRadera
  2. Det som en gång var riktigt pinsamt, blir med tiden någonting som man kan ha mycket roligt åt. Skulle vilja se din mammas väninnas min när hon förstod att hon rest genom landet ett år för tidigt.

    SvaraRadera