tisdag 25 maj 2010

STRANDMARODÖRER!


Dags igen för sol- och badälskare att packa strandväskan och bege sig till alla fina badplatser vi har runt stan. Jag hoppas bara att de tar med sig badskor för nu har strandmarodörerna slagit till igen. Sönderslagna flaskor täcker flera av sandstränderna ända ner till vattnet. Ja, vågorna rullar nog över skärvorna också.


Återigen frågar jag mig: Vad är det med folket/ungdomen? I det här fallet tror jag knappast att det är mogna människor som krossat massor av glas på stränderna. Förra veckans varma dagar och kvällar lockade ut halv- och helfulla ungdomar till de vackra platserna och när alla pavor var urdruckna så var det stora nöjet att slå sönder dem. Totalt hjärnbefriat. För sådan idioti behövs två saker: Korkade personer och stora mängder alkohol. En farlig blandning. "Där spriten går in, går vettet ut." Så sant. (Och vad vet man, knark kan ju också ha varit med i bilden.)
-
När jag var barn skar jag mig ganska ordentligt i foten av något vasst i vattnet, så jag vet vad jag talar om. Jag blev förstås rädd - en stor flik av skinnet hängde, jag blödde som en gris och det gjorde ont.
-
Som tur var så bodde en snäll tant bara några meter från barndomens badställe, så mina kamrater sprang och jag haltade iväg dit för att få hjälp. Efter en stund, som tycktes vara en evighet, fick tant E stopp på blödningen och så småningom kunde jag, med foten i förband, cykla hem till mamma som var sjukvårdskunnig. Hon kollade så det inte satt kvar något i såret och den undersökningen var inte kul. Det blev badförbud i flera dagar och än i dag har jag ett ärr på insidan av vänster fot.
-
Antagligen är jag en hemsk människa, men jag önskar att dumskallarna som krossat glaset blev tvingade att barfota (och med förbundna ögon) vandra där i sanden. Det kanske skulle få dem på bättre tankar.
-
Tänk alla små barn som i sommar ska springa runt och leka där, förhoppningsvis med med skor på fötterna. Men så lätt det är att på lite ostadiga barnsben falla och slå knäna mot en glasskärva. Och vad händer med en liten oskyddad barnhand som gräver i glasblandad sand?
-
All sand skulle behöva siktas genom finmaskigt nät för att få bort allt glas. De skulle vara ett lämpligt - men givetvis obetalt - sommarjobb för marodörerna.

4 kommentarer:

  1. trist när där är glas!
    Annars är det ju så härligt att vandra i sand.

    SvaraRadera
  2. Du är inte en hemsk människa som önskar att vandalerna fick vandra på sitt eget glassplitter. Andra människor blir skadade av deras tilltag och vem vågar ha små barn i sanden. Det slynglarna gör är urkorkat.

    SvaraRadera
  3. Det borde vara lite mer "öga för öga, tand för tand". Det skulle kanske avskräcka en del korkskallar att göra dumheter. Önsketänkande?

    SvaraRadera
  4. Man blir både ledsen och arg!!!!

    SvaraRadera