tisdag 2 augusti 2011

RING, RING, BARA DU SLOG EN SIGNAL!



Är det någon fler än jag som förargas av att vissa människor inte hör av sig när de lovat? Värst av alla är hantverkare. De lovar komma eller höra av sig en viss tid, en viss dag och man väntar och väntar... och VÄNTAR. Men ingen kommer, ingen ringer. Där sitter man snopen och förargad. Och har kastat bort flera timmar, helt i onödan.

 Min fina Westerstrand.

I början av april lämnade jag in min väggklocka hos urmakaren för reparation. Beräknad reparationstid 6-7 veckor. Klockdoktorn skulle ringa när det var dags för mig att hämta hem det friska och fräscha uret.

Veckorna gick och jag väntade tålmodigt, men när det gått si-så-där tio veckor och jag inte hört ett pip så ringde jag och frågade försiktigt hur det stod till med min krassliga Westerstrand.

- "Ja, se, det har varit så väldigt mycket att göra, men inom två veckor ska uret vara klart att hämtas för då börjar jag min tre-veckors-semester," sa urmakaren.
- "Så i början av juli då?" undrade jag.
- "Javisst! Vi ringer!"

Inne i den fjärde juliveckan hade jag fortfarande inte hört något. Då börjar irritationen verkligen krypa i kroppen och jag ringer kommunens konsumentvägledning. Där råder de mig att kräva avdrag på det uppgjorda priset. Precis vad jag tänkt göra - jag ska inte betala fullt för ett arbete som tagit nästan fyra månader istället för 6-7 veckor.

I fredags fick jag hämta hem min klocka. Jag hade ett allvarligt samtal med urmakaren och sa att jag förstår att det ibland kan strula till sig, t.ex. kan reservdelsleveranser bli försenade, men då ringer man och meddelar vad som hänt. Klockdoktorn var mycket ångerfull och gav mig helt rätt. Och han sa att det tokigaste var att klockan varit repad och klar redan innan han gick på semester.
??????????

Jag fick avdrag på priset. Och vi är vänner igen. För att ge honom chansen att bättra på sitt något skamfilade rykte, så har han t.o.m. fått förtroendet att laga det andra av mina icke-fungerande väggur. Märk väl, till ett bra pris och med kortare leveranstid.
  
Min egen telefonsamling.

Numera är vi nerlusade med telefoner. Tänk då att det ska vara så svårt för somliga att göra något så enkelt som att lyfta luren och meddela sig. Oftast tar det bara en minut och det är en gest som uppskattas av alla. Det är ett bra sätt att visa respekt och hänsyn på. 
 Att inte höra av sig - eller inte dyka upp - när man lovat, det är att stjäla andras tid. 



RING, RING, BARA DU SLOG EN SIGNAL!

4 kommentarer:

  1. Det finns nog ingenting man svurit över så mycket som hantverkare som inte hör av sig och inte kommer när de lovat.

    Skulle inte skolor kunna lära ut att man ska ha respekt för andras tid och höra av sig om någonting strular.

    SvaraRadera
  2. Jo tack, jag håller helt med dig.Jag är med i styrelsen i bostadsrättsföreningen. Man får tjata flera gånger så fort något ska bli gjort!ALLTID!Det måste gå väldigt bra för företagen eftersom de kan bete sig sådär!

    SvaraRadera
  3. Randiga Tråden: Ja, mycket!

    Gunnel: Bra idé, några lektioner i vanlig hyfs och hänsyn: Behandla människor som du själv vill bli behandlad. Lätt som en plätt.
    Ett tips för både föräldrar och skolor.

    Helena: Vad jag förstår så är det detta folk mest klagar på numera. Det är konstigt att det är så, speciellt i dessa tider då alla äger en mobiltelefon. Min åsikt är att servicen var bättre förr, då satte de flesta företagare en ära i att sköta sig och få nöjda kunder.

    SvaraRadera