söndag 10 april 2011

100-ÅRIGA VYKORT

Dessa gamla vykort har en aktningsvärd ålder - de första två är från 1908, det är alltså 103 år sedan de sändes. De sista två, från 1910, lades i postlådan för 101 år sedan.
 Det är mina morföräldrar som är adressaterna. Tanken svindlar - hur gammal är jag egentligen? Snart antik, jag också? 

 Söderfors, Tierps kommun, Uppsala län.
Adressat är mormor...

 

...och kortet är stämplat 1 juli 1908. Frimärket med Oscar ll, som dog i december 1907 och efterträddes av sonen Gustaf V. Porto 5 öre.

Stockholm, Strömsborg och Vasabron.
Adressat är morfar och kortet är stämplat 26 oktober 1908. Porto 5 öre.

Parti från Arildsläge, Skåne.
Adresserat till morfar med önskan om en god jul 1910. Porto 5 öre.

Sandöverken, Kramfors kommun, Västernorrland.
Adresserat till morfar...

...med önskan om ett godt nytt år. Poststämplat xx december 1910. Redan då hade man tydligen julmärken att klistra på. Och så vackra! Men, vad nu då, portot är bara 4 öre mot tidigare 5?

På många sätt känner jag vördnad inför dessa gamla vykort; plötsligt känns tidigare generationer så nära.

Fler vykort utlovas här på bloggen.

5 kommentarer:

  1. Ja, Annica du börjar bli antik. Dock har du ännu inte nått min vördnadsvärda ålder och du hinner heller aldrig ikapp. Ännu har vi människor inte riktigt samma samlar- och antikvärde som en del prylar. Synd, tycker din vän, dinosauren.

    SvaraRadera
  2. För mig svindlar det hela tiden, jag fattar ingenting. (tiden går för fort). Vilken skatt du har där.

    SvaraRadera
  3. Tack för din gulliga kommentar, den värmde verkligen!!! Precis vad jag behövde eftersom min bloggådra inte riktigt är på topp! Kram!

    SvaraRadera
  4. Gunnel: Njae, dinosaurie var väl ändå att ta i. Förresten är de utdöda sedan lääänge. Och det är inte vi - än. Men det är synd att vi människor inte stiger i värde när vi blir antika - eller i alla fall semiantika.

    Randiga Tråden: Här svindlar det också. Jag tycker det är måndag och fredag jämt. Vart tar de andra dagarna vägen??? Hjälp!

    LeiaMia: Och jag menade vartenda ord. Hoppas ådran återvänder; jag tycker om att läsa din blogg, både texter och bilder är så bra. Kram till dig och Leia!

    SvaraRadera